Med min dator.
Såhär är det. Köpte en 256 mb modul å satte i den idag.
Allt fungera perfa å datorn visade allt.
När jag sen sitter och spelar GTA3 (ja vafan.. vad ska jag annars ha 512 i ram till) så helt plöstligt stänger datorn ner sig och går inte att starta om. När man trycker på strömbrytaren så händer ingenting.
Jag har ett Nforce moderkort som har ett inbyggt LAN kort och dioden på det lyser så jag antar att moderkortet får ström (dvs.. nätaggregratet har inte pajat vad jag tror). Förövrigt får även monitorn ström och det går via nätaggregratet så då antar jag det inte har pajat..
När jag håller inne strömknappen en stund och sen släpper och trycker igen så verkar d som att där kommer lite ström till moderkortet - fläkten på processorn börjar snurra osv.
Jag vet att det inte är minne eller processor eller liknande för moderkortet går igång utan att sånt fungerar - då får man en indikator på D-bracket (som är fyra dioder som lyser om där är nåt fel) men som sagt så kommer inte datorn igång ens.
Vad tror ni? Har jag bränt moderkortet? Har jag bränt nätagget? Eller är där kortslutning nånstans? Eller är det nåt annat?
Använde du utrusting för o skydda datorn mot ESD?
annars Där har du fallet
Du har helt enkelt Pajjat dit moderkort eller CPU Tack vare att du e klåfingrig o inte vet vad du gör
Bara för de fungerade en stund betyder inget Esd skador kan visa sig efter flera V eller just när du belasta systemet
Använde du utrusting för o skydda datorn mot ESD?
annars Där har du fallet
Du har helt enkelt Pajjat dit moderkort eller CPU Tack vare att du e klåfingrig o inte vet vad du gör
Bara för de fungerade en stund betyder inget Esd skador kan visa sig efter flera V eller just när du belasta systemet
om detta nu va fallet KLANT När ska ni lära er
hårda ord från mayday..
edit: jag använder aldrig utrustning när jag pillar i datorn, kanske tar på ett element på sin höjd, har då aldrig pajjat något.
Annars låter det nästan som om nätagget har brakat, iofs säger du att du får lite ström ibland?.
jepp.. och det Gein som har rätt. Nätagget är pajat. Får nytt på garantin och all frakt betald. Tack komplett.se =)
mayday:
har byggt ett antal datorer själv och jag kan nog så pass mycket att jag inte pajar nånting så lätt. Antagligen var det bara så pass låg kvalité på nätagget bara...
jepp.. och det Gein som har rätt. Nätagget är pajat. Får nytt på garantin och all frakt betald. Tack komplett.se =)
mayday:
har byggt ett antal datorer själv och jag kan nog så pass mycket att jag inte pajar nånting så lätt. Antagligen var det bara så pass låg kvalité på nätagget bara...
jopp, som jag misstänkte, har hänt mej med att nätagget pajjat :)
ESD skydd är ett måste om ni någon gång kommer att arbeta med innandömet av datorer och annan elektronik. Även om dagens komponenter är ytbehandlade med lack för att minska risken så är det en billig investering med ett ESD armband.
armband man kan fästa i element med hjälp av krockodilklämma
kan användas sålänge du vill...kostar väll mellan 100-200 beroende på affär.
gör så hela du blir jordad....typ