kan du inte flasha om den med rätt fil då? lr tog du nån backup på den gamla biosen?
Jag råkade flash:a biosen med fel fil.. Ingenting visas på skärmen När jag sätter på datorn.. Köpa nytt moderkort?
12 svar · 419 visningar · startad av nizzy
Jag råkade flash:a biosen med fel fil.. Ingenting visas på skärmen När jag sätter på datorn.. Köpa nytt moderkort?
kan du inte flasha om den med rätt fil då? lr tog du nån backup på den gamla biosen?
Först och främst tog jag fel fil.. Då kom jag in i datorn om jag bootade på en win98 cd skiva. Och då körde jag in backupen och sen dess är skärmen helt svart. Inget pip från datorn, numlock och capslock svarar ej. Det verkar som att det är helt completely kört.. Har testat att nollställa cmosen men det hjälper inte... Underligt och tråkigt att man skall behöva kassera moderkortet för en sån liten skitgrej =)
...
Jag råkade flash:a biosen med fel fil
Vad är det för moderkort, märke?
De flesta moderkort går att "rädda" från en misslyckad biosflashning.
/j
QDI P5I430VX-250DM (p200mmx)
Ett gammalt moderkort ;) Hittar ingen information om att det skulle gå att återställa det på deras webplats. Att byta flash-komponent är en bra ide, dock känner jag ingen som har ett qdi moiderkort.
joser ==>> tänkte på det oxå... Nu är det ju som så att jag inte har någon diskett-drive till den lr rättare sagt den är ölskadad =)
Men visst jag skulle kunna byta med en annan burk men eftersom datorn inte piper och jag vet inte vad jag hade för primary boot option innan jag började hålla på med den, tror inte att jag hade floppy som första alternativ om ens med överhuvudtaget...
Eftersom inte tangentbordet regarerar på capslock och numlock verkar det som att är _mer_ än bara att inte ha skärm. Eller vad tror ni?
Om du bara har diskettstationen och inget på IDE så kanske det blir disketten iaf.
nu har jag endast diskett-station inkopplad. Han försöker inte ens läsa från den. Helvetes %&###¤¤ varför skulle jag köra in backupen????? Den måste ha sabbat hela skiten ordentligt.
Längst ned på sidan har du en metod, men eftersom datorn inte piper eller försöker boota på diskett så är nog det kört.
På en del andra moderkort måste man trycka in en viss kombination av tangenter på tangentbordet (Ctrl+Home eller liknande) för att boota efter en misslyckad flashning. Men något sådant tycks inte existera hos QDI.
/j
Inte för jag vet om det spelar roll, men mb utan nåt kort i med enbart minne och diskett då?
Nolla cmos igen när mb är ensamt. Kolla att högtalaren som den ska i kortet. Testa med en annan diskettstation.
*slut på idéer*
Läst just på qdi:s sida att den inte klarar av diskar större än 8 gig trots bios-uppgradering.. Jag tror jag waste:ar detta datorskrälle.. Tack ändå!