BireMedlem sedan dec. 199919 074 inläggJag har samma nätaggregat som jag alltid haft & samma hårdvara i övrigt med för den delen. Iofs kan det ju ha puckat ur & blivit trasigt...
Jag kom på att innan det började jävlas helt så började cdbrännaren att låta lite.. Den lät som den skulle till att öppna luckan, men sen lät bli.
Detta ljud hördes nån gång i bland. Kanske kan vara att den slog på & sen av igen & dett bara för att strömmen inte räckte till eller att den helt plötsligt fick ström. :q
Fan vet... Nu är det för varmt för att gräva i en dator iaf, funderar på att ha den avslagen tills i vinter, men kommer inte att klara det ;)
OOveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Testa ny nätdel. Annars låter det som om det är mammabrädan som spökar.
BireMedlem sedan dec. 199919 074 inläggJag beställde denna låda: http://shop.dabus.se/webshop/servlet/se.cic.servlet.presentation.ArticleData?data.article_data.id=10300 & hoppas att det funkar med den nya nätdel som medföljer.. Pallar inte att byta nätdel i min äckliga Aopenlåda utan vill ha nått nytt o pilla med ;)
Kostar ju inte direkt mycket heller att experimentera samt att lådan ser bättre ut än den jag har! :e
Återkommer givetvis i ärendet! :)
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inläggDen ser vettig ut tycker jag. Bra med usb-portar framtill med.
BireMedlem sedan dec. 199919 074 inlägg
Bra med usb-portar framtill med.
Hehe, ja.. Det var det visst såg jag nu! :D
BireMedlem sedan dec. 199919 074 inläggSå.. Nu har jag stoppat in allt i nya lådan & det verkade funka som det ska i ca 30 min...
Nu börjar cdbbrännaren knorra igen, ljudet är det samma som när man bootar upp datorn och det kommer då & då, inte med jämna mellanrum.
Samma sak hände förut & ett dygn senare var den stendöd..
Kan ju iaf utesluta att det var fel på nätdelen.
Så: Vad göra nu tro?
Köpa nytt moderkort eller?
Fortfarande samma felmeddelande i loggen:
AMLI: ACPI BIOS is attempting to read from an illegal IO port address (0xcfc), which lies in the 0xcf8 - 0xcff protected address range. This could lead to system instability. Please contact your system vendor for technical assistance.
Måste ju vara BIOS-relaterat fel eller?
KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inläggUppdatera BIOS om det finns någon nyare version! Och se vad som händer men är du riktigt säker på att det inte är CD-brännaren som det fel på eller IDE-kablarna? En gång för länge sedan så bootade min dator vääääldigt långsamt, jag misstänkte moderkortet men det var IDE-kabeln som var knasig.
BireMedlem sedan dec. 199919 074 inläggKan informera om att den är stendöd nu. Rätt vad det var så blev skärmen svart, jag startade om, fick bluescreen, startade om igen, skärmen svart.. Helt död.
Bojsänke.. Kan det va nått?
BBitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg låter inte kul alls.. att den låter som den startas om (cd:n) verkar riktigt mycket som nätagget inte räcker till.. men om du nu bytt låter det mer som nån av grejjorna/båda är pajj.
BBitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg värt att notera här dock är att nätagget som följer med ett chassi för 500pix antagligen inte är helt ok. har läst några artiklar om det och det verkar som många billiga chassi har helkassa nätagg...
det märks enligt en av artiklarna.. och tro mig det gör det även i verkligheten.. om det är ett riktigt 300w agg på tyngden.. tex det jag köppte för bara några veckor sedan (kostade 499 pix) är *riktigt* tungt ..
förhoppningsvis är det det som spökar
BireMedlem sedan dec. 199919 074 inläggHar bytt moderkort nu.. Funkade bra i en timme ungefär, sen började cdbrännaren dumma sig igen. Då slog jag av o slet ur den jäveln igen & sen dess har det rullat på fint.
Misstänker att cdbrännaren var det primära felet & att den drog med sig moderkortet i fallet så att säga.
Hur som helst.. Det verkar iaf funka nu! *Håller tummen*
PpettssonMedlem sedan jan. 20021 122 inlägg mitt nötaggregat dog för nån månad sen, jag hade kopplat in en tredje hårddisk. Det pallade inte 3 diskar, 2 cd enheter, gF3 och processor. Lyckligtvis pajade inget annat, så det var bara att köpa nytt aggegat.