Haft strul med mitt moderkort, så ja ordnade en ny bios efter att ha pajat min gamla...
Nu har jag fått den, till problemet...
Man ser texten från grafikkortet (står Wicked3D 16mb
etc, de som står snabbt o försvinner 0,5 sec innan datan börjar räkna minne etc) men därefter stannar den...
Den piper hela tiden om man inte har ett grafikkort i, så de e nog inge fel på plus att det används konstant i en annan data..
om du har flera minnesmoduler börja med att ta ut alla o lägga in dem en åt gången. Om du inte har fler än en minnesmodul...testa helt enkelt med ett annat minne, om du kan låna. Ditt problem låter definitivt som ett minnesprob.
Kommer du ihåg hur många pip (långa resp. korta) som hördes? Och vilket BIOS har du; Award? Amibios? annat?
Utan några minnes moduler alls piper burken inte... Har stoppat in dom en åt gången (de e 2 st) och på olika platser etc... Händer inget...
Hör heller inga pip, det är d som e så skumt. Brukar ju lyssna till mig på min gamla datorer... O min nya så har man ju en lite LCD display som visar felkod :)
Skulle f-n vara skoj att få igång den, P3-933 me 256 i ram.. Lite mer kräm i den än min p166mmx 64mb som min nuvarande server e på =)
BIOSet é Award...
Skit irri att den inte går igång.... Fast, en sak ja tänkt på... Moderkortet satt inte fast i chassit, hade ingen jordning... Kan det spela in? För den låg bara löst på anti-stat påse...
Men men... =)
Jakten fortsätter, jobbat natt så ja har inte sovit på över 24h, håller på att vända tebaxa dygnet... Allt började med att ja stoppade i det trasiga bioset o svor över att ja slängt ut pengar på ny bios som inte funka =)
vänta nu. först säger du att den piper....och sen säger du att den inte piper?
om du har en display så kan du ju se vad som står och sedan se vad det betyder i manualen. Lika praktiskt som pipen, fast det förutsätter att man har chassit öppet.
En sak som jag kom att tänka på: en dator SKA pipa om man inte har minne i den.
Men alltså kolla vilken felkod den visar och läs i manualen vad den betyder. Det är det viktigaste steget för att sedan fortsätta med vidare felsökning.
Hmm, nu snurrade jag till allt lite... Ska försöka reda ut det igen!
På burken som jag sitter nu, den "riktiga" (en AMD Athlon XP 1800+) så har jag en liten display som visar felkod.
Moderkortet jag håller på med piper enbart när jag inte har något grafikkort i... Blir en konstant ton då, utan processor eller minnen låter den inget...
Är det BIOS:en trots allt som är fuckad tro? Enda ja skulle kunna tänka mig är att moderkortet inte var jordat, men det ska väl inte spela någon roll?
att det inte var jordat ska inte spela roll. Om du inte lyckats förstöra någon krets med statisk elektricitet vill säga. Men det är ovanligt att man råkar ut för....
Bios:et kan det vara fel på. Du sa något om att du bytt bios.
japp, fixxat ett nytt för ja flashade sönder mitt gamla... ska pröva med ett gamal ISA grafikkort så man kan se det egentliga felet (fick tips från dom ja fick chipet ifrån)