webForumDet fria alternativet

Kylfläns på hårddisk?

Datorhårdvara

23 svar · 543 visningar · startad av AndreasC

Medlem sedan mars 20011 964 inlägg
Frågan#1

Har köpt en kylfläns för en hårddisk på gtek.net Vart ska den sitta, på samma sida som kretskortet eller på andra sidan? Vart blir den varmast?

Medlem sedan jan. 2000566 inlägg

gtek skriver själva att den täcker hela undersidan så då är det nog där den ska sitta. :OO Monterad på undersidan borde den komma närmare värmekällan.

/R

Medlem sedan juli 20001 628 inlägg

tror de skrivit lite keffat dära....
undersidan är ju inte jämd, massa kretsar & flatkablar osv...

ovansidan som är plan är nog den yta man skall "montera" eller häfta flänsen på för bästa ressultat, störst kontakt yta.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

ehr.. varför..köper man en kylfläns? En hårddisk kan ha en arbetstemperatur på upp mot 50-70 grader...

men jaja... allt går att sälja med mördande reklam... :OO bara att säga grattis till gtek ;)

Därför att den Seagate jag har blir rätt varm och jag vill inte slita ut den ;)

Elektronik blir bättre och håller längre ju kallare den hålls.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

*gäsp* jag har 10' varviga Seagate SCSI diskar på jobb i div. servrar, de e minst lika varma som dina IDE diskar... och nää... inte en chans att på den korta tid man har en hårddisk(~5år) skulle märka någon skilnad på om man har en fläns på den eller inte. det är ren bullshit.

precis, hd:ar e typ gjorda för att palla denna värme....
please, sätt inte kylfläksar på allt ni ser i datorn :s

jag gissar dessutom på att det är barracuda 4 du har? ;)
har samma modell....de är isolerade och det är en del av förklaringen till att de blir varma...

är du verkligen orolig så skaffa dig ett program för avläsning av tempen i hd:n, jämför sedan med de rekommenderade värdena i pdf manualen @ https://www.seagate.com

Mycket möjligt att det pallar men det skadar inte att kyla den.

Medlem sedan maj 20021 028 inlägg

nejdå. det är ungefär lika skadligt som att kyla chassiplåtarna...och lika nödvändigt också §jr §e

Jaja, men jag har inte så mycket pengar och jag är dessutom rädd om det jag köper. Sedan får ni tycka det är onödigt, det spelar ingen roll ;)

Medlem sedan nov. 200188 inlägg

Vill du få ett seriöst svar tycker jag att du ska gå till http://www.sweclockers.com och besöka deras forum...
Där kan de sina grejjer.. ;)

Tack för tipset :)

hehe, kan sina saker?, knappast ;) bråkdel av dem, typ forums moderatorerna hehe
de är ju kylningsfanatiker ;)

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Vill du få ett seriöst svar tycker jag att du ska gå till http://www.sweclockers.com och besöka deras forum...

Det finns säkerligen precis lika många rötägg på båda forumen...

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Nu gällde denna topic om var man skall sätta en kylfläns på en hårddisk, inte huruvida något forums deltagare har bra eller dåliga kunskaper. Håll er till ämnet tack.

SirPeter
Moderator, webForum

ajdå...

funderar du på kylning så skaffa en hd kassett, kanske tillochmed en som du kan dra ut....brukar ha fläktar & de mer avancerade har även hd temp & mer avancerad övervakning, dock stiger priset ju fler funktioner som ingår...

kort sagt....en kylfläns på hd:n är overkill för att inte tala om ineffektivt. jobbigt ett ha en fläns klistrad på en fin hd :s

Då har jag köpt dem i onödan då :(

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

nae. Jag lämnade in min hd för ett tag sen efter att jag haft den i 1 år ungefär. Mycket troligt för att den gick varm.
IBM är mest kända för att generera värme och därav lärde jag mig det.
Att skaffa en systemfläkt i närheten av hårddiskarna tycker jag inte är "owerkill" på något sätt.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)