webForumDet fria alternativet

Epox 8KHA+ (nollställa bios?)

Datorhårdvara

6 svar · 271 visningar · startad av stefaneh

Medlem sedan nov. 2001131 inlägg
Frågan#1

Har ovanstående moderkort. När man byter Ram på detta så står ju datorn och piper och startar ej när man slår på den efter bytet. Har för mig att man måste nollställa biosen för att kunna starta igen. Vet dock ej helt hur man går till väga för att gör det på Epox kortet. Några ideér ? :q

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Jag är ganska väl orienterad angående 8KHA+. Jag har dock inte manualen till hands just nu, men i den skall det visas på en jumper för att nollställa CMOS. Kortet ifråga har endast två jumprar, har för mig att de heter JCK1 resp. 2 eller liknande.

Med andra ord, ändra bara jumpern på kortet för att nollställa BIOS. :)

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Manualen? (~8MB)

Tack för de snabba svaren. Bygeln ifråga heter JBAT1, problemet är att när man byglar om den så händer ingenting när man slår på strömmen och sedan när man byglar tillbaka så har man samma härliga tjut som alltid !?

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

...men det fungerar om du använder den gamla ram-modulen?

Nej det är problemet, det räckte med att man tog ut minnena och satte tillbaka dem igen, så var det kört. Trots att man har det som innan så fungerar det ej.

Medlem sedan apr. 200216 inlägg

Har haft samma problem jag skulle slänga in 256mb till och fick aldrig igång datorn mer Provade allt men det gick inte Det slutade med att jag fick byta ut Epoxkortet

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)