webForumDet fria alternativet

Dell vs. Compaq

Datorhårdvara

5 svar · 282 visningar · startad av Rikard

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg
Frågan#1

Min avsikt är inte att dra igång något krig (om än risken finns... :OO ;)) utan snarare informera om några viktiga skillnader vad gäller Dell och Compaq.

Som bekant har Dell en betydligt attraktivare prisbild eftersom de skippar en mellanhand. Detta kan vara synnerligen trevligt för hemanvändaren, men som företag är det ett större problem vilket även en rapport från Gartner Group visade nyligen.
Tittar man på TCO så är det långt ifrån troligt att Dell är det mest attraktiva valet.

Dells servrar är uppbyggda av tredjepartsprodukter som sedan får Dells namn - s.k. labeling. Compaq har egen tillverkning.
Compaq kör med en standard för samtliga servermodeller i ProLiant-serien vad gäller RAID-kort, fläktar m.m. samtidigt som Dell har olika standarder för sina servrar. I praktiken innebär detta att man i en många fall vad gäller Compaq utan större problem kan flytta en reservdel t.ex. en hårddisk från en server till en annan utan att det medför några problem. Dell kör med minst 3 olika hårddiskleverantörer vilket försvårar detta.
Compaqs servrar är designade för hög tillgänglighet. Dells är inte designade utan mer ett ihopplock. En fläkt till exempel går att byta under drift i en Compaq-server, utan verktyg, vilket inte är möjligt i en Dell-server.
Det finns även exempel på att Dells egna externa tillbehör täcker utblås från fläktarna vilket medför en högre temperatur i servern.

Det finns ytterligare en radda med detaljer där Dell allvarligt skiljer sig åt från övriga större servertillverkare. Detta medför att jämförelsen Dell vs. Compaq är lite grann som att jämföra päron och äpplen.
Kontentan är dock:
Ska du bara ha någon/några enstaka server och/eller om företagets verksamhet inte omfattar några riktigt affärskritiska applikationer finns det ingen anledning att välja det klart dyrare alternativet Compaq. Finns dock behoven är Compaq ett betydligt attraktivare val.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Tss... men SUN servrar rockar ändå hårdast :p :e

Medlem sedan maj 2001787 inlägg

Jag kan inte annat än hålla med Rikard. Compaqs servrar är verkligen genomtänkta. Det enda jag råkat ut för är att nätaggregaten kan skilja sig åt på äldre Proliant (icke rackmodell) ex mellan 1500 och 2500. På de nyare modellerna uppskattar jag standarden med de nya hotplug-diskarna som är lika till de flesta servrar.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

"På de nyare modellerna uppskattar jag standarden med de nya hotplug-diskarna som är lika till de flesta servrar."

SCA är väl standard, överallt.

Medlem sedan maj 2001787 inlägg

"SCA är väl standard, överallt."

Ok, vad jag menade var att nu kan man köpa samma diskar fast det är olika servermodeller. På de lite äldre servrarna kunde det skilja lite i utförandet även om kontakten längst bak var den samma.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Det skall bli intressant att se vad HP-Compaq-dealen innebär på PC-serversidan. Själv har jag ingen erfarenhet av HPs Intelservrar (finns dom öht? :e). Jag undrar om Compaqs produktserier består helt utan förändringar eller vad som komma skall.

När det gäller affärskritiska tillämpningar så är det väl i stort sett alltid bäst att hålla sig till en leverantör som själv står för det mesta i form av tillverkning, ihopsättning och support, men som sagt, sådant kostar, oavsett om det är Compaq, SUN eller IBM.

Jag måste dock tillstå att Dell gör rätt sköna datorer, särskilt för hemmabruk, deras burkar kostar ju en spottstyver jämfört med IBM eller Compaqs och är oftast riktigt trevliga, för mig som privatanvändare.

283 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
155 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)