webForumDet fria alternativet

Skrivarfel

Datorhårdvara

3 svar · 298 visningar · startad av Swey

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg
Frågan#1

Jag har använt många skrivare. Bl.a. laserskrivare som NEC och OKI och nu bläckstråleskrivaren Cannon BJC 3000. Alla skrivare har en tendens att fungera mycket bra i början och ganska snabbt avsluta sin karriär och bli riktigt dåliga. Laserskrivarna kan inte längre skriva ut rena sidor. Sidorna får fläckar lite här och där (även efter kasettbyte). Vad beror detta på egentligen?

Mitt nuvarande problem är med Cannon-skrivaren. Den kan helt enkelt inte skriva ut bilder längre. Ibland klarar den inte ens ren text. Det blir bra ibland, men för det mesta blir det uselt. Det som händer är att skrivarhuvudet endast förser bläck på den övre delen av varje rad. Den undre delen blir helt vit. Med foton blir färgerna helt fel. Jag bifogar en bild som jag skrivit ut och scannat in, så får ni se vad jag menar.

Man kan ställa in programmet på rengöring, vilket jag har gjort utan resultat. Bläcket är nästan helt nytt. Den använder egna patroner för varje färg (4 st totalt). Det fungerade lika dåligt med orginal-bläcket.

Vad jag undrar är om det går att fixa detta på något sätt. Jag funderar på att lämna tillbaka skrivaren och köpa en bättre. Det borde gå eftersom det inte ens har gått ett år sen jag köpte skrivaren (2001-05-23). Det var en mycket billig skrivare (endast 800 kr på rea), men jag tycker ändå den borde fungera längre än några månader. För den började krångla redan då.

Vad tror ni? Är jag chanslös?

Bilden försvann när jag förhandsgranskade och nu klagar wF på att bilden är för stor.

Se denna bild:
http://hem.passagen.se/mesthlm/misslyckad-skrivare.html

Jaha, var ska jag lägga bilden nu då? Passagen vill inte visa bilden. :x

Skapade en html-sida för att gå runt problemet. Aldrig mer Passagen för min del.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Nu är det inte direkt någon hjälp till ditt problem men jag kan säga att jag har haft liknande problem med ett par skrivare vid flera tillfällen och då jag har hävdat att det är en garantisak så har jag fått lämna in skrivarna vid första tillfället men när det inte har hjälpt så har affären låtit köpet gå tillbaka. :l

Ingen som har någon idé? Då är det väl bara att lämna tillbaka skrivaren.

Man kanske kan byta mot en nya modell, då den här säkert har utgått.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)