webForumDet fria alternativet

Konfiguration av testserver

Datorhårdvara

5 svar · 272 visningar · startad av SPiN

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg
Frågan#1

Yoyoyo!

Jag har tänkt att sätta upp en testserver som ska köra Linux, och kom på att jag nästan likabra skulle kunna uppgradera en gammal burk nere i källaren. Det som behövs nytt i den är moderkort, processor, minnen ( Både primära och sekundära ) plus möjligtvis något mer, skulle jag gissa på. Det är en gammal 486:a, med skärm och tangentbord. Nätagget borde jag väl kunna ha kvar, likaså själva lådan?

Vad jag har tänkt mig för hastigheter/storlekar:
Processor - runt 400 MHz räcker
RAM - 256 ( Beror kanske på vilken typ av minnen också )
Hårddisk - 5-15 GB (?)

Nu till frågan/-orna; Vilken konfiguration bör jag välja? Det ska vara så billigt som möjligt, och det spelar ingen roll om det är begagnade prylar. Var köper jag de billigaste komponenterna och var kan jag hitta begagnade komponenter på nätet eller i Stockholm? Hur lindrigt kan jag komma undan prismässigt?

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Troligtvis så kan du inte ha kvar nätagget, en 486:a drivs med AT-agg, tror jag iaf, och den dator du vill ha kräver ett ATX-agg.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Håler med Klös, moderkortskontakten är annorlunda mellan AT och ATX, jag tror heller inte att lådan passar (antagligen för liten)

Ajdå, så det blir till att byta ut det mesta förutom skärm & tangentbord med andra ord.

Vad ska jag ersätta dem med för komponenter? Finns det några internetbutiker som säljer så pass gamla saker som jag är ute efter? :)

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Pröva att kolla hos http://www.pcfynd.se/

Tack för tipset, J! Dock hittade jag inte så mycket av intresse för just det här, men ändå. :bire

Jag har just fått ett superschysst topp-erbjudande på en Celeron 333:a, moderkort och en del minne. Vad som fattas då är alltså ett nätagg och en låda, eller? Grafikkort och ljudkort får jag av en snäller ( :f ) som jag kan trycka i. Behövs det något mer? *funderar*

242 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)