det beror på ditt operativsystem och modekort.... hur stor hdd hade du tänkt dig?
Datorn är av äldre modell. En P233.
21 svar · 583 visningar · startad av Annette
Datorn är av äldre modell. En P233.
det beror på ditt operativsystem och modekort.... hur stor hdd hade du tänkt dig?
OS är win 98
Hur kollar man vad man har för bios?
Det är min son på 10 år som ska byta sin hd. Han drömmer om 40 Gb, men jag vet inte om vi behöver ta i så mycket... Han vill kunna spela Diablo Expansion utan problem + ha en massa andra spel installerade.
ska han spela diablo 2 på en P233 kommer han nog inte njuta så mycket. Det kommer hacka jättemycket. jag orkar inte starta om datorn för att se vart man kan kolla vilken BIOS-version man har men det bör stå där inne nån stans eller direkt vid uppstarten om du läser snabbt.
I uppstarten stod det...
...Award Modular Bios v4.51pg An Energy Star Ally.
Redan nu kör han Diablo 2 (utan expansion) och tycket det är ok. Han har inte så stora krav som vi lite äldre.
Jag har letat lite angående det BIOS'et.. Har hittat en massa om uppdatering osv men dock inte hittat vad bioset klarar av.. :(
Du kan läsa lite i denna tråd så tror jag att du ser att det går att lösa det mesta även om det kan vara lite trixigt ibland. ;)
Ang. HD:n
Det går förmodligen inte att stoppa i en större hårddisk än 8.4 GB. Det var maxgränsen för 3-4:a år sedan!
Om du kan ta reda på vad det är för moderkort så är det en lätt sak att kolla upp om det funkar eller inte... och om det inte skulle funka finns det PCI-kort med IDE utgångar som man kan använda, kostar någon hundring.
Kan jag få fram vilket moderkort det är genom datorn. Alltså, jag har ingen manual och undrar om det står i uppstarten eller så?
Fungerar PCI-korten med vilken bios och vilket moderkort som helst? Även de gamla?
Ang. moderkortet!
Öppna datorlådan och titta in i datorn. Har du tur står det ett namn och beteckning på moderkortet. Passa på att damma ur datorn då!!! Hittar du ngt namn eller nummer så lägg ut det här så ska du se att det ordnar sig
Det skulle inte kunna vara så enkelt att du har en "märkesdator"?(ibm, compaq o.l.)
I såfall är det lite lettare, skriv märke/modell här eller sök på tillverkarens sidor.
Sorry, ingen märkesdator vad jag kan se.
Ska dela på den imorgon och tills dess försöka få tag i säljaren (en bekant) och se om han har manualen kvar eller om han vet vad det är för ett moderkort.
har du inte riktigt tur så har Nolson rätt.. 8.4 gb va standard "på den tiden" :OO
Men 8,4 Gb ska kunna sättas in utan problem?
att den inte skulle palla mer än 8gb disk är troligen fel.. minst..
har själv i dagarna stoppat in en 120gb wd special edition (8mb cache :) ) i en ppro 200mhz (bios dock snältt att den är 8gb)
om det går beror på två saker, den första är om bios hänger sig vid uppstart med en stor hårddisk inne (även om man stängt av autodetect på den kanalen) då är det kört. (detta är dock ganska ovanligt på yngre burkar än circus p90)
andra fallet är om man enbart tänker ha den stora disken i, då kan det bli strul.
i övrigt, beroende på operativsystem går det dock kanonfint att boota från en mindre disk och senare komma åt den stora innifrån operativsystemet, detta gäller (såvitt jag vet) tex win98, (antagligen Me då oxå), win2k och samtliga linux varianter då dessa kollar själva ide kanalen och inte i bios efter hårddisken.
så såvida du bara tänker stoppa i den nya större disken i burken som extra hårddisk är chansen stor att det fungerar.
mjo, det finns en del gröna kor i hagen men hur stor är chansen att det är en sådan då? skulle du riskera att köpa en stor hdd när chansen är så ytterst liten?
eh??, såvitt jag vet är inte chansen liten utan faktist ganska stor... riktigt stor tom.
och jepp det skulle jag, utan tvekan. Du har ju för sjutton öppet köp så funkar det inte får du max pröjsa för frakten om du nu beställer en...
alla gränssnitt, ata 33, 66 etc är ju dessutom bakåtkompatibla...
btw, burken jag stoppade in 120:an i är en ibm vectra (gemensam för några andra tillverkare oxå), altså fett med begränsad märkesdator över den...
öppnar man en plomberad förpackning så gäller inte öppet köp. Vilket dom flesta butikerna använder sig av