Nu är det så att min dator låter som någon startat en bil i min lägenhet. För att få tyst på den måste jag veta vilka faktorer som påverkar ljudvolymen. Alltså, var kan jag läsa mer om problemet, vilka delar behöver bytas ut, och slutligen vilka märken rekommenderar ni på de delar som skall bytas ut.
Jag har en AMD Athlon 1.4 GHz köpt på lurendrejerifirman Datormaklarna.se.
Öppna datorn och titta runt en liten stund. Allt som rör sig (hårddiskar, FLÄKTAR, små tomtar med gulliga luvor) gör att det alstras ljud. Byter du ut nätaggregatet så tjänar du enormt mycket i ljudnivå.
Jag påstår att Chainsaw har fel... det är processorfläkten som väsnas mest av fläktarna. Det som går göra; ställa datorn i en garderob, byta ut alla fläktar mot erkänt tysta fläktar.
Eller som jag snaaaart kommer att göra, bygga en "tystlåda" i vilken jag kommer att ställa datorn i och hoppas på att det blir tyst. Projekttid 1 månad till ett halvår :OO
Jag kan bara instämma med vad Klös säger om CPU-fläkten.
Till på köpet så har jag en nätdel som väsnas något otroligt,
en äldre hårddisk som låter en hel del den med.
När jag körde olika program som krävde olika av maskinen
så ändrade hela tiden nätdelsfläkten (och kanske processorfläkten) sina varvtal, detta för att de skulle vara så tysta som möjligt. noicekiller, ja visst x(
Jag höll på att bli tokig av alla dessa ljud, som hela tiden ändrade frekvens :(
Min lösning : :i
Borra hål i väggen och sätt maskinen i rummet intill.
Dra igenom skärm, tangentbord, mus mm.
(kablarna till dessa)
Det blev nästan helt tyst, jag kan inte avgöra om maskinen är igång genom att lyssna efter den.
Pallar man så kan man ljudisolera väggarna i datorn, byta ut nätdelen är också bra, kan rekommendera Antec och Enermax.
Eftersom T-Bird 1,4GHz alstrar mer värme än solen så behövs ju en kraftig fläkt, kan själv bara rekommendera en Alpha PAL8045T-fläns med nån stabil 80mm-fläkt på, t.ex. zalman eller papst.
Ska man köpa något så kolla hellre in gtek.net eller kylning.com. Whynoi har fått dålig kritik hos sweclockers, pga deras otillräckliga kundservice.
(btw, om du har en liten plutte-fläkt över chipset som väsnas, typ nån 40mm eller nått så rekommenderar jag att du byter ut den mot en fin fläns, Zalman har en populär chipsetcooler som fungerar fint)
Min personliga erfarenhet av whynoi.se är mycket bra, oftast snabba och bra svar på frågor, samtidigt som det finns väldigt mycket info på deras webbsida.
Sen ska man även tänka på att de faktiskt bara är två st. som jobbar där. ;)
Prova med att byta ut CPU:fläkten först. Testa med en Zalman. Dom är tysta och kyler bra. Kostar mellan 300-500 kr. Finns att få tag på lite överallt! Börja där!
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e