webForumDet fria alternativet

BIOS uppdatering?

Datorhårdvara

4 svar · 249 visningar · startad av FreeZer

Medlem sedan jan. 2001950 inlägg
Frågan#1

Jag har köpt en PII-300 Mhz, med Intel i440 LX moderkort och jag kan inte hitta min nya MAXSTOR 80 GB hårddisk. Det beror väl på att jag har en för gammal BIOS version. Vars kan jag hitta en bättre version? Eller har ni något annat förslag på hur jag ska få det att fungera? BIOS är aldrig uppdaterat på denna dator.

Maxstor hårddisken fungerar perfekt på min andra dator...

Medlem sedan juni 2000125 inlägg

Hej,

Verkar vara ett biosproblem... Kolla här. Det finns en PDF-fil. Det är grymt viktigt att det är till rätt moderkort, annars kan det gå hur snett som helst :P

/H

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Börja med att kolla så att byglingarna sitter som dom skall och att disken får ström och så. Funkar det inte ändå så sök efter bios-uppgradering till det kortet på intels supportsida.

Medlem sedan jan. 2001950 inlägg

hawkman: Det står: "Intel® BI440ZX motherboard" på länken du skrev. Men datorn jag har står det att det är BI440LX inte ZX. Vad är det för skillnad?

Jag kan hitta hårddisken med datorn ifall jag sätter byglingen på "4092 Cylinder Limit", istället för "Master", "Slave" eller "Cable Select". Fast då kommer jag bara åt ~30 gb av 80 gb hårddisken. Jag måste ha en bios uppdatering, men är det rätt uppdatering på länken du skrev?

Medlem sedan juni 2000125 inlägg

Hej,

Ok. Jag sökte nog bara på I440... Det är nog säkrast att anta att det inte är samma :e

När du startar datorn, innan den kör HD-detect får du inte upp lite info om vad du har för bios då? Eller kan du hitta något modellnamn på moderkortet. Alternativt kan man testa med att ladda ner ett litet program för att identifiera biosen. Här finns INTELS info om hur man identifiererar biosen på kortet + info om bios...

/H

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)