webForumDet fria alternativet

3dspel låser sig

Datorhårdvara

6 svar · 300 visningar · startad av Janspeed

Medlem sedan jan. 2001510 inlägg
Frågan#1

Hallå alla snillen!

Har lite problem när jag spelar spel på min dator. Så fort jag ska spela ett spel typ C&C Renegade, Max Payne eller Black & White så kan jag spela alldeles utmärkt för en varierande tid men helt plötsligt hänger sig dock spelet. Datorn låser sig helt och eventuellt ljud loopas om och om igen tills jag kör shut down.

Att datorn låser sig förekommer oftast vi någon typ av handling. Typ då man skjuter mycket helt plötsligt eller explosioner haglar. Jag tror dock att det är min dator som är problemet då det förekommer i flera spel med 3d involverat. Quakemotorn och Half-Life har det dock aldrig varit något problem med.

Jag har letat runt lite och försökt hitta någon lösning på detta problem men jag vet inte var jag ska börja. Det bästa vore ju om jag kunde lösa problemet men ett alternativ kanske vore någon slags skyddsprogram som ligger bakom spelet och kan stänga av spelet när det låser sig så att jag åtminstone inte slipper boota om varje gång.

Hårdvara i datorn
CPU: AMD Athlon 1GHz
Minne: 256 MB
Moderkort: MSI K7 Turbo-R
Grafikkort: Leadtek Winfast GeForce2 GTS

Finns det nå med huvudet på skaft som kan hjälpa mig eller åtminstone peka mig i rätt riktning så vore jag väldigt tacksam.

//JANspeed

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Jag hade liknande problem med spel i w2k när jag bytte til XP så funka alla spel kanon :OO

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Infinite loop? :l

Det kan tänkas. :D

Tack båda för förslagen. Nu ska jag testa lite och eventuellt skaffa lite ny kylning och strömförsörjning. :e

Ville bara följa upp min tråd. Hygglo alla som hjälpte till.

Typiskt nog var orsaken den "enda" uppgift jag inte angav i datorspecen. Ljudkortet. :l

Jag har ett SB Live i maskinen och detta reagerade tydligen illa med mitt moderkort (MSI K7T Turbo) så med en enkel fix genom att uppdatera drivrutinerna så löste jag den dumma buggen. Något som jag alltså kunde gjort för länge sen. :x

Detta får väl bli en läxa att man borde uppgradera drivrutinerna oftare. :OO

/JANspeed

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Har också problem med en del spel!
Några låser sig, några stänger bara av sig och några visas inte bilderna i. :(
Skitknepigt! :l :(
Fast jag har iof ett 3D Prophet 4500 64MB och det klarar tydligen inte nya spel så bra... :l

Läste i senaste PC För Alla om ett kort, ATI Radeon 8500 tror jag det hette som enligt dom skulle vara väldigt bra, någon som kan berätta lite om det kortet?

/Mika3l

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Har nu tidningen i min hand och kan säkert säga att kortet heter Evil Master II Pro Radeon 8500.
Tillverkare är Vistar Warehouse(dessvärre kan jag inte hitta deras sida :l ).

Någon som kan berätta lite om det?

/Mika3l

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)