webForumDet fria alternativet

Vectera 500 (gammal dator)

Datorhårdvara

5 svar · 211 visningar · startad av KoTTeN

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg
Frågan#1

Tjenare!
Jag har en gammal HP Vectera 500 som jag skulle vilja använda som surfdator och musik anläggning. Datorn är ingen ungdom direkt (100 Mhz cpu), men jag skulle vilja att man kan köra Winamp, en, två Explorer fönster och gärna ICQ samtidigt utan att de går allt för segt. Windows 98 eller 95.
Dessa specifikationer hittade jag för datorn:

Processor: 80486, 100 MHz
Memory: 23 MB RAM
Bus Type: PCI-buss
Video Memory: 1 MB

[CPU]

CPU Vendor: AuthenticAMD
Family: 80486
Detected Frequency: 100 MHz
Model: DX4/WriteBack
MMX (tm): No
FPU On Chip: Yes
BIOS Name: IBM, 08/17/95
BIOS Version: HPDxxxxA 08/17/95 (C)Copyright 1985-1995 Hewlett-Packard Compan
Ports: 0 Parallel, 0 Serial
Socket: 3

Eftersom jag inte är så bra på datorer själv så undrar jag om det kan finnas någon framtid för datorn? Kan jag köra IE, ICQ & Winamp utan problem? Går det att uppgradera någonting utan att behöva punga ut alltför mycket pengar? (helst under 900:-) Hur vet man vilken sorts RAM man kan använda?

Tacksam för svar!

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Det du först bör göra enligt mig är att sätta i mer ram-minne i den om det skall gå någorlunda skapligt. Troligtvis är det EDO-minnen i den.
Jag hade även bytt grafikkortet till ett lite bättre, tex med 4MB iaf.
En sån uppgradering borde du kunna göra för några hundralappar.

Tack!
Kollade på Dustin där de ville ha närmare 800 spänn för 32 Mb.
Sen kollade jag på QXL, hittade 2 x 32 för 500. Låter ju rätt bra.
Problemet är att jag bara har två platser för ram. Så då får jag väl slänga de 23 som finns i maskinen nu.
Föresten dom kanske passar i våran gammal HP laser skrivare? :).
En sak till: Det stod 72pins, hur vet jag att jag har just 72pins?

Och så de där me grafikkort. De som ä nu är inbyggt på moderkortet. Gåre bra att bara plugga in ett nytt?
Det finns totalt 5 ”kontakter” att stoppa in kort i men av två olika typer, två av dom är av sån där ny typ (tror jag) , vit till färgen :) cirka 8,5 cm lång. Båda de är upptagena (Nätverk och Styrenhet hårdisk)
Och så har jag tre bruna/svarta som på min linjal mätte 14 cm. Dom ser ganska identiska ut mot de vita bara att storleken är annorlunda. Där är bara en plats upptagen (ljud). Så då borde det väl vara bäst att hitta något med brun/svart kontakt. Men vad heter den typen av kontakt? Hoppas ni förstår vad jag menar, för de gör fn inte jag. :)

Ursäkta min okunnighet i ämnet.

Jadå, jag förstår iaf det du skriver så det är lugnt.
Om vi börjar med dina minnen så finns det (såvitt jag vet) 30-pinnars och 72-pinnars EDO-minnen och jag är inte 100% säker men jag har iaf aldrig plockat isär någon 486:a som har haft 30-pinnars så det är med stor sannorlikhet 72-pinnars som du har i den. (30-pinnars är dessutom riktigt gamla)

När det gäller ditt grafikkort så tror jag att det är lättare att få tag på såna som passar i de vita platserna, dom heter förresten PCI-platser, men det går säkert att hitta till dom svarta platserna med, dom svarta platserna heter ISA. Oftast går det att plugga in ett annat grafikkort och installera drivrutiner till det men det finns datorer som inte tycker om det med. Finns bara ett sätt att ta reda på det, Testa. ;)

Du, de ska jag (testa alltså)
Och en sak till: Tack för hjälpen!

Ingen orsak, hoppas att det funkar som du vill ha det. ;)

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)