Köpte ett Sound Blaster Live 5,1 ljudkort nyligen men får det inte att funka. Tydligen kan Sound Blaster kortet ha problem med moderkortets Via-kretsar. Men även om kortet skulle vara helt inkompatibelt med mitt moderkort så borde väl datorn känna av att det finns ny hårdvara installerad även om man inte får kortet att fungera?
För det första har du tryckt dit kortet ordentligt? Om det inte är felet... kan lite mera info vara på sin plats: Moderkort (vilken(/vilka) via-krets), operativsystem, vilken version av Via 4-in-1 har du installerat...
Det var allt jag kunde komma på nu :)
Tack för svaret Klös, men den enda frågan jag egentligen söker svar på är om datorn borde känna av att jag installerat Sound Blaster kortet även om ljudkortet och moderkortets Via-kretsar inkompatibla? Det borde väl dyka upp i enhetshanteraren även om jag inte får kortet att fungera eller...?
även om ljudkortet och moderkortets Via-kretsar inkompatibla? Det borde väl dyka upp i enhetshanteraren även om jag inte får kortet att fungera eller...?
Jo det är klart! Jag kör med VIA KT133 och Soundblaster Live 5.1 utan problem i Win98 iaf, men har problem med Win2k (men jag vet inte vad som orsakade dessa prblem).
Mina frågor i förra inlägget var ställda mera generellt dvs med en tanke om felsökning.... hmm svårt att formulera mig så här sent
247 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849