webForumDet fria alternativet

Nybörjarfråga om server

Datorhårdvara

9 svar · 308 visningar · startad av comscans

Medlem sedan mars 200220 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag funderar på att sätta upp en egen server. Avser att köra Apache och det kommer att bli en blygsam, lösenordskyddad sida för lite fildelning och så. Endast 5-6 personer kommer att ha tillgång till den (åtminstone till en början) och jag tänker köra den på min LAN-uppkoppling från Telia.

Saken är nu att jag vill köra servern på en separat dator. Lockas inte speciellt mycket av att behöva hosta upp 10-12000 för en ny dator, och kollar därför runt efter en lämplig begagnad burk. Är dock osäker på hur "klena" doningar man kan använda. Hårddisken kan vi kanske lämna därhän, men vilken nivå måste det vara på processorhastighet och RAM-minne? Skulle uppskatta synpunkter. Lämnar gärna ytterligare info om det är något jag glömt att nämna.

En annan sak: om man ser till driftsäkerheten/stabiliteten för en dator som skall vara igång mycket, är det någon större skillnad på Windows2000 och XP Home?

Hälsningar,

comscans

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Varför köra webserver och inte FTP om det nu är fildelning servern ska användas till?

Om du nu ska köra den som server, ska du använda dig av ett server OS, som Windows NT4server/2000server eller kanske tom. någon Linux dist.

Då 90% av frågan avhandlar hårdvara, så flyttar ag över tråden till hårdvara/PC

Mvh
Stoffe-2k, moderator.

Jag vill utforma det som en "vanlig" hemsida eftersom mycket av det som jag kommer att lägga ut skall illustreras på något vis. Möjligtvis att man skulle kunna överväga att köra även FTP, men det får bli en senare fråga.

Så att köra Apache på 2000 eller XP, är det inte en bra lösning? Vad är i så fall nackdelen kontra att använda sig av ex. 2000 Server?

comscans

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Troligtvis blir du ganska tvungen att köra på en pro-version med tanke på att du inte ville kosta på servern några mängder när det gäller pengar. Om jag inte minns fel så kostar en 5-användarlicens för 2000-server runt tio tusen eller nåt liknande. Normalt sett brukar man säga att man kan ha en pro till att testa saker på men om det skall snurra i "skarpt läge" så bör det ligga på en riktig server.
När det gäller hårdvara i datorn så skulle jag säga att du bör ha minst 256Mb RAM och inte under 500Mhz om det skall snurra skapligt.

Okej, då glömmer jag nog det hela. Tio papp för att dela med sig av lite filer är inte intressant.
Tack i alla fall.

comscans

Om du utvecklar lite mer vad det är du vill göra så kanske det finns andra alternativ som någon kan tipsa dig om.

Med tanke på att mina kunskaper om att ha en egen server är tämligen obefintliga vet jag inte riktigt vad mer jag kan berätta, utom det jag nämnde i mitt första inlägg. Ser det mer som en kul grej att kunna dela filer med ett fåtal kompisar, så vi pratar ju inte om en server som det kommer att bli ett jädra tryck på.
Anledningen till att jag ursprungligen frågade var att jag blivit tipsad om att Apache på XP kunde vara en bra lösning, och ville höra mig för om detta stämmer.
Men som sagt, att köpa programvara för tusentals kronor är inte det minsta intressant.

comscans

Då jag inte kan ett dugg om Apache så kan jag bara tipsa dig om att kika lite i Apache-forumet så kanske du hittar mer info om vad som behövs. Jag tror att det borde fungera med en enklare maskin men det finns kunnigt folk i det forumet som kan svara på fler frågor om hur du skall göra.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Visst är Apache en bra www server, men då det som du själv säger bara är ett fåtal som ska ha access kan du lika bra köra med IIS som följer med Windows XP pro och 2000 pro vilken kan hantera 10st samtidiga användare. :D

Tack, då skall jag kolla lite närmare på IIS. Det låter som om det kan vara något för mig.

comscans

302 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
169 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)