Tjena, Har tänkt att köpa en ny dator snart.
Undrar vad som är Bäst?.
AMD eller Pentium?.
Hör olika från olika källor.
att AMD ska vara sega. okompatibla och så vidare...
Hjälp mig gärna att reda ut i djungeln.
/Nigge
Ursprungligen av nigge
att AMD ska vara sega. okompatibla och så vidare...
Bullshit, moderna AMD processorer är lika kompatibla som Intel processorer, och de är långt ifrån slöa, snarare snabbare än likvärdig Intel processor.
Kör på en AMD baserad dator med VIA, ALi, SiS eller nForce baserat moderkort så kommer du bli nöjd, och få betala mindre än liknande dator med Intel processor :)
Återupptar denna, lite äldre tråd, istället för att skapa en ny tråd inom samma ämne.
Jag har börjat titta lite smått på ett eventuellt datorköp då jag börjar bli lite trött på den datorkonfiguration jag har för tillfället.
För ungefär tre år sedan hade jag rätt bra koll på hårdvara men jag känner att utvecklingen har sprungit ifrån mig och det kan ju aldrig skada att fråga lite.
För att spinna vidare på trådämnet så undrar jag då - som lite av ett gammalt "Intel-fan" - varför jag borde välja en processor från AMD istället för en Intel? Intel har för mig alltid stått för pålitlighet. Har ett par vänner som kör med AMD och jag har fått uppfattningen om att deras system krånglar bra mycket mer än vad t.ex. mitt nuvarande system med Intel gör.
Ryktet säger att processorer från AMD är kinkiga med vissa minnestyper. Och ett välkänt faktum är ju att Intels processorer inte på långa vägar alstrar den värme som en AMD-processor gör.
Såå.. Nu vill jag ha lite bra argument varför jag ska välja en AMD istället för en Intel. Priset är ett för-argument, men frågan är om denna lite dryga tusenlapp mindre som man får betala för en AMD "försvinner" i och med t.ex. ett möjligt högre minnespris och dyrare fläktar för kylning.
Jag vill inte ha några svar som "AMD är bäst, ingen protest!". :e Jag vill ha ordentliga svar. Datorköp för mig är en rätt stor grej då jag är lite av en perfektionist. Vill att allt ska fungera.
Lycka till med att få en vettig diskussion om eventuella för och nackdelar med AMD i detta forum. Skall man tro de flesta här så är AMD system ett högre väsen :e
Sen Athlon kom ut så har AMDs största fördel varit mycket prestanda för pengarna. Medans Intels fördel fortfarande ligger i bättre chipset till moderkorten. Just chipseten har varit AMDs akilleshäl tidigare, själva processorn är säkert inte sämmre än Intels. Men de problem som varit har väl minskat med varje nytt chipset som kommit ut.
Sen beror det ju mycket på hur pass avancerat system man sätter ihop. En grundkonfig med bara grafik o ljudkort klarar sig så klart bättre än en burk fullproppad med prylar som skall samverka och dela på systembussen...
Men å andra sidan så har ju prisskillnaden minskat mellan AMD och Intel system om man bortser ifrån de värsta modellerna...
Jag vill nog påstå att är det stabilitet och kompatibilitet som är viktigast och inte mest för pengarna så är det fortfarande ett helt Intel baserat system som gäller (både processor och moderkortskretsar) :)
Fast vilket system man än väljer så bör man nog vänta lite. AMD släpper sin nya processor med 0.13micron kärna i slutet av månaden och den bör gå rejält kallare (P4 Northwood är redan 0.13). Efter det så väntas flera nya chipset till AMD, bla. VIAs KT400 med helt ny och snabbare buss mellan syd o norrbryggan.
På Intel sidan så kommer de ut med sin nya 533MHz buss i April/Maj och en hel drös med nya chipset både för DDR333 och 1063 RDRAM.
AMDs Hammer familj kommer dock att ha en väldigt intressant finess när den kommer i slutet på året (?). De processorerna är nämligen begåvade med en inbyggd minneskontroller och kommunicerar direkt med minnena utan att behöva lita på nordbryggan. Då är alltså minnesproblemen minimerade och AMD kan själva hålla koll på detta. Lär bli intressant att se hur långt DDR minnena kan gå då :)
men! varför! jag vill bara veta vilket som öär bäst jag står inte på någon sida!
jag vill veta rent teckniskt vilket som är bäst...
alla säger bara "amd är bäst död åt intel"
296 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e