webForumDet fria alternativet

Intel P4 - Tyst? Northwood eller ej?

Datorhårdvara

29 svar · 557 visningar · startad av erciz · sida 2 av 2

Frågan, av erciz

Vad ska jag välja för processor? Jag har bestämt mig för en "Intel Pentium 4 1.6GHz Boxed PC400 Socket PGA478". (Kom inte med andra fröslag som t.ex. "AMD är bättre", det bara drygar ut tråden, jag har bestämt mig för detta) FRÅGOR: a) Är denna processor TYST? ...skulle föredra det. b) Ska jag välja "256kB cache" eller "512kB Northwood"? Priset är det samma. Läs mer om produkterna på: \<http:/

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 20001 628 inlägg

ehm, oel menar (och har rätt) när han gör jämförelsen att det är lika oklokt att inte använda kylpasta mellan cpu & fläns som det är om man inte har olja i motorn.

------------------
weeee!

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Jo, jag fattar...

Jag hade tänkt att inhandla lite granna.
Trodde det skulle följa med när jag köpte datorn men icke... :l
Sen har jag inte haft tid att åka och köpa... :p

/Mika3l

------------------
Det stora datatestet:

Ok, då börjar vi!
För att börja testet tryck alt+F4.

MK-Studios v2!

Medlem sedan sep. 2000780 inlägg

ehm, oel menar (och har rätt) när han gör jämförelsen att det är lika oklokt att inte använda kylpasta mellan cpu & fläns som det är om man inte har olja i motorn.

Skillnaden är att bilens motot går sönder, det gör inte CPU:n. Men det är ju alltid rekommenderat att använda lite silver ;)

------------------
- Razofish a.k.a. Per

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Ingen har nämnt tysta lådor som faktist finns och funkar bra. Ni får det att låta som om datorn låter som en traktor ;)

------------------
/Mvh Tengblad

"Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt av skit"

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Det SKALL låta som en traktor, annars är det ju ingen mening med att ha en najsig dator...

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

oelbal: jag vet att det är processorfläkten som låter, men jag tänker köpa en processor där fläkten ingår... därför skrev jag så.
Min anledning till att bojkotta AMD just vid detta datorbygge är precis det som Bengan skriver om, att chipen är kassa, iaf till den jag försökte med förut. Sök på mina inlägg så förstår du nog vad jag har haft för problem med AMD, fick aldrig ihop den datorn, nu ska jag försöka med P4. Vet att AMD är bättre nu med XP men de har förlorat mitt förtroende.

Bengan: Tackar, jag håller med dig om allt AMD-strul med chipen. Moderkortet du rekommenderar verkar intressant, ska titta närmre på det!

Nu blir kruxet bara att bestämma mig för vilken minnestyp jag ska ha. Rambus eller DDR? jag har hört att DDR ska vara snabbare så därför utnyttjar man processorns höga frekvens effektivare, men jag kanske har fe.

------------------
http://www.erciz.net

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

AMD-strul med chipen

Finn flera fel.
1. Det är inte AMD som strular, det är VIA
2. Det finns fler Socket-A chip än VIA's, SiS och ALi gör även de Socket-A chip...

------------------
Jupp

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Och ang. dina gamla trådar så verkar det antingen vara värmeproblem, om jag minns rätt valde du en kylare för 95kr?
Kylaren skall aldrig vara den del där man väljer den absolut billigaste man kan hitta, oavsett processor ;)

------------------
Jupp

Medlem sedan juni 2000690 inlägg

erciz:

De tester jag sett så verkar det som att Rambus fortfarande är lite snabbare än DDR, även än DDR333. Då menar jag inte enbart i teoretisk bandbredd/latency (DDR har lägre latency) utan i tillämpningar. Skillnaden är dock inte stor så det blir väl mer en fråga om smak och huruvida men vill stödja djävulen rambus ;)

Däremot så kan DDR vara att föredra om man vill överklocka eftersom Rambus är rätt petig med klockfrekvensen.

Orsaken till att jag skulle valt Rambus är att jag ville använda ett moderkort med i850.

------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com | Brossans Räjser
Nyheter för datanördar
"Better to be hated for who you are than loved for who you're not."

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

JoakimE: När jag skriver AMD-strul, så menar jag hela datorpaketet med AMD-processor i grund och botten, jag menar inte att själva processorn är kass, den är säkert bra men jag är inte så bra på att felsöka (mitt första datorbygge). Det finns säkert bra chip eftersom många säger att det är dom som är fel, andra säger att det är kylningen som är fel vilket jag tror mycket på. Men saken som är klar är att det är mina Moderkort som har pajat, de är de som jag skickat tillbaka och fått nya på garantin, men det verkar inte hjälpa.

Jag har noll koll på vilka kylare som är bra och vilka som är dåliga, så jag valde en billig som passade. Det finns dålig info om vad man ska ha.

Allt detta tillsammans har nu gjort mig döless på att bygga en dator med AMD som processor, och moderkort som strular. Exakt vad det är som felar i mitt fall vet jag inte eftersom att jag har noll erfarenhet (har dock fått betydligt mer nu). Därför tänker jag försöka bygga en dator med Intel-processor nu, jag vet inte vilken som är bäst och vilken som strular minst men det visar sig snart. Jag har testat AMD och tänker nu testa Intel så enkelt är det.

Fördelarna med intel verkar vara:
* medföljande fläkt - eftersom jag kan ha valt fel till AMDn och dålig info finns.
* eventuellt mindre strul med moderkorten, men just moderkortet tycker jag fortfarnade är svårt att välja.

Bengan: Du verkar kunna detta väldigt bra, därför tänker jag nog välja Rambus nu när du säger att de är bättre.

PS. Det ända mål jag har med min första dator är att den ska funka. Förr hade jag som mål att den ska va så billig som möjlig också men det har jag givit upp för länge sen.

------------------

Så här ser det ut att bli:

Processor: Intel Pentium 4 1,6 GHz PC400 boxed Northwood.
Moderkort: Asus P4T-E, I850
Minne: 2st. Rambus Pc800 128Mb Original

Nån som har nåt att tillägga, förutom det som redan har tagits upp tidigare på denna tråd?

------------------
http://www.erciz.net

[Redigerat av erciz den 14 feb 2002]

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)