webForumDet fria alternativet

Intel P4 - Tyst? Northwood eller ej?

Datorhårdvara

29 svar · 557 visningar · startad av erciz

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg
Frågan#1

Vad ska jag välja för processor?

Jag har bestämt mig för en "Intel Pentium 4 1.6GHz Boxed PC400 Socket PGA478".
(Kom inte med andra fröslag som t.ex. "AMD är bättre", det bara drygar ut tråden, jag har bestämt mig för detta)

FRÅGOR:
a) Är denna processor TYST? ...skulle föredra det.
b) Ska jag välja "256kB cache" eller "512kB Northwood"? Priset är det samma.

Läs mer om produkterna på:
*http://www.komplett.se/k/k.asp?action=info&p=16134&t=1401&l=2&AvdID=1&CatID=4&GrpID=10&s=pl
*http://www.komplett.se/k/k.asp?action=info&p=19865&t=1401&l=2&AvdID=1&CatID=4&GrpID=10&s=pl

Är även tacksam för andra råd man ska tänka på när man bygger en P4-dator.

------------------
http://www.erciz.net

[Redigerat av erciz den 03 feb 2002]

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

a) Heh, det är inte processorn som låter, det är fläkten som kyler processorn som gör det...

(Kom inte med andra fröslag som t.ex. "AMD är bättre", det bara drygar ut tråden, jag har bestämt mig för detta)

Jag vill gärna dryga ut tråden, men av en annan anledning. Vad har du för motivering till ditt val av P4 framför XP? Det skulle jag bra gärna vilja höra...

Medlem sedan juni 2000690 inlägg

Köp en Northwood processor, den går betydligt kallare än gamla P4:an och dessutom ca 10% snabbare.

Den går REJÄLT mycket kallare än Athlon XP. Alltså kan man använda tystare kylning...
Den fläkt som följer med i de boxade P4 modellerna är rätt tyst.

Får gratulera till ett bra val av processor. Det finns fler än jag som tröttnat på dåliga chipset till AMD tydligen och vill hellre ha ett stabilt system :)
Att behöva hålla på med tredje parts patcher för att få sitt VIA KT266A system att funka någorlunda med RAID och full bandvidd för videocapture/ljud är värdelöst. Om man har tur vill säga... Det hjälper ju inte heller att sen samma prylar funkar direkt på kompisens P4 system... Själva AMD processorn använder jag gärna, men tills det finns lika bra chipset till dem så får det bli Intel igen för mig.
Sorry, jag tyckte bara att någon skulle försvara din ståndpunkt med tanke på inlägget ovan... ;)

I övrigt så skulle jag nog välja Rambus minne och ett moderkort med i850 chipset. Intels i850 är erkännt stabilt och Rambus ger fortfarande lite bättre prestanda än DDR fast idag till nästan samma pris. Tänk då bara på att Rambus skall monteras parvis, alltså 512MB = 256+256.
i850 har ju funnits ett tag nu och kan kanske kännas gammalt. Men fördelen är att det är beprövat och väldigt stabilt. Om några månader så släpps efterföljaren med 533MHz bus, men de systemen kommer nog att vara rejält dyra i början.

Ett bra moderkort till P4 är nog Asus P4T-E.

------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com | Brossans Räjser
Nyheter för datanördar
"Better to be hated for who you are than loved for who you're not."

[Redigerat av Bengan den 04 feb 2002]

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Här kan man läsa lite om Athlon XP, P4 och värme

Sen finns det andra chipset än VIA för AMD, SiS t.ex., ECS K7S5A baserat på SiS 735 chipset ska tydligen vara ytterst bra, och billigt (<1000kr) samt ha plats för både DDR-RAM och SDRAM.

Och ang tyst dator så går de flesta att få tysta, det finns tysta kylare till snabba AMD processorer oxå, precis som det finns till Intel, sen är processorkylaren inte det enda som låter i en dator, hårddiskarna har en hel del oljud för sig, så vill man ha en helt tyst dator ska man inte enbart rikta in sig på att få tyst på en sak ;)

------------------
Jupp

Medlem sedan juli 20001 628 inlägg

sen klarar ju amd cpu.erna en hel del värme så man behöver inte hålla dem på 30 C jämt och ständigt... 90 C så dör dem...

jag kör en tyst amd burk på 70 C som mest. inga problem när det gäller instabilitét eller liknande. då bör man misslyckas med en del saker för att få det.

när det gäller p4 system så är det lika många procent som amd användare som har strul så jag skulle nog sga att det är rätt jämnt på problem sidan.

------------------
weeee!

Det finns fler än jag som tröttnat på dåliga chipset till AMD tydligen och vill hellre ha ett stabilt system

Dåliga chipset till AMD säger du...
Jag skulle då inte vilja byta ut min kaka från EPoX med VIA KT266A, fast så kör jag ju inte överklassraid heller :OO

Den går REJÄLT mycket kallare än Athlon XP. Alltså kan man använda tystare kylning...

Precis som JoakimE och Fv02 antyder, AMD pallar mycket värme, och det finns som sagt högkvalitativa fläktar som både kyler bra och låter lite.

Hm, Jag hade nog föredragit en Enermax 80mm, den såkallade "barbie-fläkten" på en Alpha PAL8045T. Fast smaken är ju som baken, finns många bra att välja på, bl.a. Enermax, Papst, Panaflo, Zalman, Titan.

den rosa enermaxen är så söt

------------------
weeee!

Hehehe.... :e

Visste väl att det är omöjligt att diskutera det här men det var oelbal som började ;)
Jag svarade åtminstone på nån av frågorna...

Angående värmen så tänker ni lite märkligt. Visst klarar AMD högre värme men kör man med en varmare processor så blir även lådan och resten av innehållet varmare osv...

Priset för en del av de tysta kylare ni tar upp är ju dessutom ganska i överkant... En kylare för uppåt 1000 spänn plus några chassifläktar kan man undvara om det inte behövs. Då lägger jag hellre de pengarna på en dyrare processor.

Angående värmen så räcker de skillnader som jag märkt i praktiken för att överbevisa mig.

När det gäller andra chipset så visst finns det, men VIA är det som de flesta anser vara snabbast och det skrivs mest om för tillfället... SIS är väl närmast lämpligt, nForce alldeles för omoget än.

när det gäller p4 system så är det lika många procent som amd användare som har strul så jag skulle nog sga att det är rätt jämnt på problem sidan.

Det argumentet håller inte för mig... Till de prylar jag vill ha datorn så funkar en P4 med Intel chipset betydligt bättre, därför lär det bli en sån.
Sen kan du väl ändå inte påstå att det är lika mycket strul med Intels i850 chipset som det är med de till AMD plattformen? Detta behöver ju inte bero på chipseten i sig utan kan även bero på att utvecklare fortfarande inte lägger ner lika mycket krut på tester med dessa system. Något som väl ändras.

Dåliga chipset till AMD säger du...
Jag skulle då inte vilja byta ut min kaka från EPoX med VIA KT266A, fast så kör jag ju inte överklassraid heller

Man behöver inte köra överklassraid för att märka av VIAs problem med PCIbussen. Men som sagt, det var bara ett exempel.

I vilket fall så låt oss lägga ner diskussionen för den kommer ingen vart ändå. Varkens ni eller jag kommer att ändra uppfattning och det hjälper deffinitivt inte ericz att få svar på sina frågor...

Jag struntar totalt i vilket märke som finns i burken så länge den gör vad jag vill. För ett halvår sen prisade jag AMD, nu har jag fått nog och väljer P4, om ett halvår kanske jag vill ha AMD igen ;)

/Red
JoakimE: Läste länken angående temperaturen nu... Intressant, men tänk på att det är gamla 0,18 P4 de pratar om. Northwood går ganska mycket kallare. Såg en tabell någonstans på skillnaden och har för mig den låg på minst 10 grader men det kan vara fel...

------------------
MvH
/Bengan
Nyheter för datanördar

[Redigerat av Bengan den 04 feb 2002]

Bengan: skulle vilja veta lite mer om de problem du har, jag har kört mitt Abit KT7 kort (VIA KT133 chipset) i 1½ år nu och det har aldrig strulat, iof kör jag inte nVidia grafik eller Soundblaster ljud (längre) heller ;)

------------------
Jupp

Just nu har jag inga större problem men då har man lagt ner åtskilliga timmar på diverse patcher och manuella reg hack.

Drabbades såklart först av den gamla buggen med att via KT133 inte klarade Soundblaster kortets pci-användning. Förlorade några GB vid flyttning mellan hårddiskar då... Sen var det problem med ljudet osv...

Med KT266A så började det igen när man satte i ett All-In-Wonder kort och skulle spela in fullskärmsvideo i DVD format med hårdvarukomprimering i realtid. Återigen problem med pci-bussen, antingen droppade frames sller ljudproblem. Det har löst sig skapligt genom att ställa ner det mesta på sämsta värden i bios och ändra PCI latency med Georges patcher och WPCREDIT osv. Men samtidigt så förlorar man ju en del av prestandan som man en gång valde en AMD för...

Droppen kom när jag läste om alla problem folk har med KT266A och det nya All-In-Wonder Radeon8500DV som jag tänkt köpa... Samtidigt vet jag att prylarna funkar kanon i en kompis P4.

Alltså blir mitt val en P4 den här gången, fast jag väntar kanske tills 533MHz bussen släpps, eller kanske till... ;)

Nåväl, kan ni respektera mitt beslut eller är det Intel rasism på gång? :e

------------------
MvH
/Bengan
Nyheter för datanördar

Med Soundblaster kortet antar jag att du menar Live! serien, har använt ett PCI128 kort tills alldeles nyligen och även det har funkat fint ;)

Som sagt, det finns alternativ till VIA, SIS är ett mycket bra exempel på detta och deras senaste 745 chip ska tydligen vara mycket bra, mitt nästa moderkort blir nog ett baserat på det chippet :)
Och inte är det direkt långsammare heller ;)

Nåväl, kan ni respektera mitt beslut eller är det Intel rasism på gång?

Aldrig! §e ;)
Självklart är det dina pengar som spenderas, vi ger bara goda råd ;) :p

Kan inte kommentera dina probs med ATI eftersom jag inte prövat på nåt av deras senaste kort ;)

------------------
Jupp

Jo SIS är intressant men för mig helt oprövat, den här gången känner jag helt enkelt inte för att chansa.
Det snackas mycket om hur de o de skall vara bra utan att det ens finns på marknaden än. nForce skulle ju vara frälsaren men den har inte gjort mycket väsen av sig tex. ;)

I och med Northwood och bättre pris på Rambus, stöd för DDR osv så känns P4 betydligt mer intressant nu. Speciellt när jag sett hur bra den funkar till det jag vill använda datorn till...

Problemet med VIA gäller inte bara Live korten och nu ATIs videofångarkort utan verkar återkomma så fort något kort utnyttjar pci-bussen till fullo. Vissa Firewire kort verkar också ha problem med VIA tex. RAID har de släppt en patch till nyligen men det är minst sagt blandat resultat. Tills de fixar detta rent tekniskt i chipseten och inte med en massa patcher så går VIA fetbort för mig.

Hur man uppfattar en produkt beror ju mycket på vad man använder den till och hur pass mycket skit det är bakom tangentbordet. Mycket möjligt att jag är totalt borta men har man varit med så många år så måste man väl lärt sig något av misstagen ;)

Nej, gonatt :)

------------------
MvH
/Bengan
Nyheter för datanördar

[Redigerat av Bengan den 05 feb 2002]

Mja, helt oprövade är SIS korten inte, Leadtek 7350 KDA1 åkte ju på bra betyg i denna recensionen, nForce vetetusan, gillar inte nVidia direkt öht så jag tänker mig nog för en gång extra innan jag väljer ett sånt, samt att det verkar ha ett par barnsjukdomar ;)

Glömde jag nämna att SIS 745 chipset har inbygt stöd för Firewire? ;)

O VIA verkar fortfarande inte ha alla hemma, tyvärr :l

------------------
Jupp

bengan bre...

"Angående värmen så tänker ni lite märkligt. Visst klarar AMD högre värme men kör man med en varmare processor så blir även lådan och resten av innehållet varmare osv... "

well, måste man hålla alla komponenter så kalla som möjligt på bekostnad av plånboken och/eller det höga ljudet?
det räcker att hålla värmen innom rimlig gräns. blir trött på denna *överklockar-generation* som grinar så fort det blir nån grad mer och de måste byta till en svindyr kylpasta som de sett gör bra ifrån sig på en recension en obetydlig sajt gjort på ett rätt ovetenskapligt sätt.
----------------

"Citat:
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------

Det argumentet håller inte för mig... Till de prylar jag vill ha datorn så funkar en P4 med Intel chipset betydligt bättre, därför lär det bli en sån.
Sen kan du väl ändå inte påstå att det är lika mycket strul med Intels i850 chipset som det är med de till AMD plattformen? Detta behöver ju inte bero på chipseten i sig utan kan även bero på att utvecklare fortfarande inte lägger ner lika mycket krut på tester med dessa system. Något som väl ändras."

nejnej, santsant, har märkt att det är allt färre som skriver skit om sina egna p4 system som buggar & krånglar. kanske pågrund av att det är mycket få som lägger sina pengar på p4 system...
annars e det ju likadant som att påstå att ibm´s hd:ar e fett fuckade för att alla skriver skit om dem...well, återigen, de blev jävligt populära och såldes i stooora exemplar.

har själv inte haft några problem med mitt amd system på 1 ghz...
menmen, de som inte har ork att lägga in drivrutiner 1 gång kanske skall skaffa sig en p4 dell dator eller liknande :s

------------------
weeee!

HAHA! :e

nejnej, santsant, har märkt att det är allt färre som skriver skit om sina egna p4 system som buggar & krånglar. kanske pågrund av att det är mycket få som lägger sina pengar på p4 system...
annars e det ju likadant som att påstå att ibm´s hd:ar e fett fuckade för att alla skriver skit om dem...well, återigen, de blev jävligt populära och såldes i stooora exemplar.

har själv inte haft några problem med mitt amd system på 1 ghz...
menmen, de som inte har ork att lägga in drivrutiner 1 gång kanske skall skaffa sig en p4 dell dator eller liknande :s

Vem har pratat om överklockning???
Mer värme - mer slitage eller mera krav på kylning - högre ljudnivå eller dyrare.
Så enkelt är det, alla komponenter slits mer av värmen. Visst kan man köra med processorn på 70 grader och utan att bry sig men kanske man fäller en tår när HD:n ger upp? Kanske just det som ligger bakom alla IBMs problem? :e

Läste du mitt inlägg öht? Jag kan försäkra dig om att det finns gott om uppdaterade drivers i maskinen och tweaks till höger o vänster, annars skulle det inte funka alls...

Men visst är det lätt att avfärda alla oliktänkande som idioter? Din vanliga taktik verkar det som...
Härmed är tråden slut för min del.

Hoppas erciz får svar i ett forum där folk klarar av andras åsikter... För att diskutera P4 så måste man tydligen söka sig någon annanstans.

/Red JoakimE: Jag menade att SIS är oprövat för mig, men visst är den intressant.

------------------
MvH
/Bengan
Nyheter för datanördar

[Redigerat av Bengan den 05 feb 2002]

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Jag skulle då inte vilja byta ut min kaka från EPoX med VIA KT266A, ...

-||-

Angående kylningen.
Varför inte skaffa vattenkylning om man verkligen vill ha tyst?
Använder inte det själv(Taisolfläkt här ;) ) men det ska ju fungera bra.
Jag har en AMD XP 1600+(1,4Ghz) med min Taisolfläkt och den brukar ligga på ca 50 grader och då använder jag ingen kylpasta och bara en chassifläkt(ska nog köpa mig en till, men ändå ;) :e )!
P4 kräver ju som sagt mindre kylning men använder man vattenkylning spelar det ingen större roll vilken man använder(om man tar till ljud)...

/Mika3l

------------------
Det stora datatestet:

Ok, då börjar vi!
För att börja testet tryck alt+F4.

MK-Studios v2!

och då använder jag ingen kylpasta

Du använder inte olja till bilen heller va?

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Du använder inte olja till bilen heller va?

Jag har ingen bil ;)

/Mika3l

------------------
Det stora datatestet:

Ok, då börjar vi!
För att börja testet tryck alt+F4.

MK-Studios v2!

280 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
149 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)