Hehehe.... :e
Visste väl att det är omöjligt att diskutera det här men det var oelbal som började ;)
Jag svarade åtminstone på nån av frågorna...
Angående värmen så tänker ni lite märkligt. Visst klarar AMD högre värme men kör man med en varmare processor så blir även lådan och resten av innehållet varmare osv...
Priset för en del av de tysta kylare ni tar upp är ju dessutom ganska i överkant... En kylare för uppåt 1000 spänn plus några chassifläktar kan man undvara om det inte behövs. Då lägger jag hellre de pengarna på en dyrare processor.
Angående värmen så räcker de skillnader som jag märkt i praktiken för att överbevisa mig.
När det gäller andra chipset så visst finns det, men VIA är det som de flesta anser vara snabbast och det skrivs mest om för tillfället... SIS är väl närmast lämpligt, nForce alldeles för omoget än.
när det gäller p4 system så är det lika många procent som amd användare som har strul så jag skulle nog sga att det är rätt jämnt på problem sidan.
Det argumentet håller inte för mig... Till de prylar jag vill ha datorn så funkar en P4 med Intel chipset betydligt bättre, därför lär det bli en sån.
Sen kan du väl ändå inte påstå att det är lika mycket strul med Intels i850 chipset som det är med de till AMD plattformen? Detta behöver ju inte bero på chipseten i sig utan kan även bero på att utvecklare fortfarande inte lägger ner lika mycket krut på tester med dessa system. Något som väl ändras.
Dåliga chipset till AMD säger du...
Jag skulle då inte vilja byta ut min kaka från EPoX med VIA KT266A, fast så kör jag ju inte överklassraid heller
Man behöver inte köra överklassraid för att märka av VIAs problem med PCIbussen. Men som sagt, det var bara ett exempel.
I vilket fall så låt oss lägga ner diskussionen för den kommer ingen vart ändå. Varkens ni eller jag kommer att ändra uppfattning och det hjälper deffinitivt inte ericz att få svar på sina frågor...
Jag struntar totalt i vilket märke som finns i burken så länge den gör vad jag vill. För ett halvår sen prisade jag AMD, nu har jag fått nog och väljer P4, om ett halvår kanske jag vill ha AMD igen ;)
/Red
JoakimE: Läste länken angående temperaturen nu... Intressant, men tänk på att det är gamla 0,18 P4 de pratar om. Northwood går ganska mycket kallare. Såg en tabell någonstans på skillnaden och har för mig den låg på minst 10 grader men det kan vara fel...
------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com | Brossans Räjser
Nyheter för datanördar
"Better to be hated for who you are than loved for who you're not."
[Redigerat av Bengan den 04 feb 2002]