webForumDet fria alternativet

En pentium 200 mmx

Datorhårdvara

4 svar · 176 visningar · startad av RanXeroX

Medlem sedan maj 2000829 inlägg
Frågan#1

Tja ba..

Jag sitter på pentium 200 som jag har fått av min store syrra. Jag ska installera någon typ av *nix på den.

Det har jag lyckats med. Men saken är denna, jag vill pressa på en 40 gb:are och jag tror att den inte kommer att ha stöd för en så stor hårdisk. Så jag undrar hur jag ska tareda på vad det är för moderkort, eller räcker det att veta vilken bios det är.

Det enda jag har fått reda på när jag har läst moderkortet så är det vad PCI chippet heter.

VX pro
och bios:

Award Modul 4.51PG

Kan jag uppdatera biosen kankse ..

Är det någon som vet något bra program som man kan ha på en disket och boota upp på för att få reda på info om maskinen.??

------------------
Fragor ger svar och svar ger kunskap - hur fan fixar jag till svenska bokstaver??

Medlem sedan nov. 2000432 inlägg

linux kan hantera hårddiskar även om de inte hittas av bios :) (givetvis kan du dock inte boota från just den)... vet en polare som lyckades få igång en 80gb disk på så sätt...

------------------
"Alla vet varför och allt är perfekt."

Medlem sedan maj 2000829 inlägg

Låter lite svårt att hitta den då .
Hur bar han sig åt för att lyckas med det ?

------------------
Fragor ger svar och svar ger kunskap - hur fan fixar jag till svenska bokstaver??

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Har en maskin med 2diskar (en 1GB och en 80GB).

BIOS påstår att jag har 1GB och 8GB hårddisk, jag har linux på 1GB disken och bootar på den, Linux hittar hela 80GB disken (en stor partition).

Så länge du bootar på en disk som BIOS hittar hela på så är det inga problem.

------------------
If you can't convince them, confuse them.

Medlem sedan nov. 2000432 inlägg

det fungerar eftersom du i linux anger på vilken ide anslutning hd:n sitter.. så länge inte bios hänger sig eller liknande vid uppstart funkar det fint.

------------------
"Alla vet varför och allt är perfekt."

289 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
155 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
155 ms — ändringar (db)