Behöver enorm hjälp med att välja rätt moderkort. Detta är en jungel och jag är asrädd att jag ska välja fel. Ni kan väl titta på vad jag är ute efter och sedan rekomendera ett kort.
Grundkravet är att kortet ska vara stabilt och pålitligt. Det ska vara det bästa kortet ur stabilitetssynpunkt som har alla nödvändiga funktioner.
* Stöd för AMD Athlon XP1900+
* Ett bra chipset som är så problemfritt som det bara går och som funkar med Windows XP och det mesta i hårdvaruväg. Kanske VIA men finns det bättre? Är inte bra på det.
* Stöd för DDR minnen
* AGP 2x/4x. Väldigt viktigt att det stöder AGP 2.0 men som jag har fattat det så stöder alla nyare kort för AMD detta.
* Inbyggt ljud
* Ej Raid eller liknande
Ett prisvärt kort helst under 2000 kr. Vart kan jag sedan köpa det billigast?
Har kollat på Soltek SL-75DRV4 (har ej kommit ut än) och det verkar ganska bra. Vad säger ni om detta kortet? Någon anledning till varför man inte bör skaffa det?
Ja, smaken är ju olika. Tycker själv att färgen är urhäftig och helt rätt :)
Vad säger ni om VIA chipsetet som sitter på kortet? Är det något att ha? Har ju trots allt hört mycket negativt om det. Många säger dock att de inte haft några somhelst problem med sitt kort, inte ens små. Vad ska man gå på egentligen? Min teori är kanske att det beror lite på vad man har för hårdvara, men men. Kanske är värt att testa det och sälja det sedan om man inte är nöjd. Jag vet inte hur pass stor skillnad det är på dagens kort, men det viktigaste för mig och som jag prioriterar framför prestanda är givetvis stabilitet. Prestandan kommer hursomhelst bli enormt mycket bättre än min 3 år gamla Dell dator oavsett vad jag väljer :D
Hela det inlägget låter som:
Aftonbladet eller Expressen"
Det enda viktiga är vad du själv känner.
Tiden som rinner är mer dyrbar än ett felaktigt kort.
Lycka till i djungeln. Ta en banan.
Hela det inlägget låter som:
Aftonbladet eller Expressen"
Det enda viktiga är vad du själv känner.
Tiden som rinner är mer dyrbar än ett felaktigt kort.
Lycka till i djungeln. Ta en banan.
Skitsamma, det är hursomhelst inget skitkort det handlar om och det duger fint åt de flesta. Det behövs inget mer egentligen. Många som har det är dessutom väldigt nöjda. Jag ska skaffa det.