webForumDet fria alternativet

Inget ljud från vid uppspelning genom CD-läsaren

Datorhårdvara

5 svar · 346 visningar · startad av kristoffer

Medlem sedan juni 20001 257 inlägg
Frågan#1

När jag spelar upp en CD i DVD-spelaren hörs inget ljud. När jag däremot spelar upp den i CD-brännaren hörs ljud. Någon som har en aning varför?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Funkar det om du kopplar in ett par hörlurar tex direkt i uttaget på cd-spelaren? Om det gör det så är det kabeln mellan ljudkortet och cd-spelaren som antingen inte finns eller som är trasig.

------------------
Det finns tre sorters människor. De som kan räkna och de som inte kan.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jag har samma problem, fast tvärtom - i DVDn hörs det ljud, men inte ur brännaren.

Det beror helt enkelt på att den lilla extrakabeln som går från DVDn och till ljudkortet är ensam - det finns ingen sån kabel från brännaren till ljudkortet.
Nu kanske det är annorlunda på nyare ljudkort, men på de äldre finns bara ett sånt uttag för ljud direkt från cd/dvd/brännare.

Är man i den sitsen (som jag) är det tyvärr bara att välja. :l

------------------
Det är inte förbjudet att vara fattig
- men det är förbannat opraktiskt

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Man kan spela upp CD-n genom att läsa från den digitalt. I Winamp behöver jag inte ställa in någonting, den kör med digitalt som standard. Därför behöver jag ingen kabel.

Nackdelen med att köra digitalt är att skivan snurrar snabbare och då susar det lite mer ifrån den. :)

------------------
- Swey
Med reservation för upprörda känslor.

Medlem sedan nov. 2001348 inlägg

Mitt SoundBlaster 128 eller vad det heter har 3 anslutningar. Ett för AUX; en för CD-Audio o en för något annat skit.

Cd-Brännarn på AUX o vanliga cd-n på CD-Audio fungerar perfa, men som sagt, säkert bara på vissa nyare kort det finns.

------------------
-Nicke-
nSoft.nu
<% Response.End %>

Medlem sedan nov. 2000432 inlägg

i win2k (och antagligen winxp) kan du ställa in att audioskivor skall spelas upp digitalt, då behövs ingen kabel.

------------------
"Alla vet varför och allt är perfekt."

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)