webForumDet fria alternativet

Behöver hjälp...

Datorhårdvara

7 svar · 241 visningar · startad av Bendro

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg
Frågan#1

Har nästan lyckats övertyga vår chef om att jag skall få en Hem-PC. Om jag nu lyckas behöver jag dock veta vad det är man skall satsa på för att få en dator som håller mer än ett halvår ;)

Har varit inne på komplett.se och kollat lite på avdelningen för Hem-PC..den där man kan konfigurera en egen dator. Dessvärre har jag inte hållt mig up to date med teknikutvecklingen det senaste. Är lite osäker på vilken processor man skall välja...vilket moderkort etc.

Som jag förstår det är det dessa val som är aktuella när det gäller processorer:
Athlon 266DDR
P4 RAMBUS
P4 SDRAM

Har tittat lite för skojs skull på Athlon. Där finns det två varianter...Thunderbird och Palomino.

Någon som har tid och lust att ge mig lite tips så är jag väldigt tacksam...

------------------
Glöm inte att rösta på annesophie!!

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Satsa på en AMD AthlonXP, eller Palomino som den även kallas. Den slår Pentium4 i både pris och hastighet. AthlonXP är arvtagaren till AMD's Thunderbird, som dock fortfarande är ett mycket bra köp. Det negativa med dessa processorer från AMD är deras höga värmeutveckling, så en rejäl fläkt lär behövas, även om AthlonXP är bättre än T-birden på just detta.

När det gäller moderkort så finns det en hel djungel av bra kort just nu. EPoX 8KHA+, Abit Kr7, Soyo SY-K7V Dragon+, ASUS A7V266-E, Iwill333 mf.l.

Något av dom borde duga, men kolla bara så att de stöder rätt minnestyp, om de har inbyggt ljud, RAID, om de har tillräckligt många PCI-platser och DIMM-moduler. Fast det är ju beroende på vad du är ute efter.

Mer frågor?

[Redigerat av oelbal den 10 jan 2002]

Tack!

Kommer säkert mängder med frågor allteftersom...särskilt när/om jag får grönt ljus från chefen så jag kan börja titta på allvar. :e

På siten jag tittat lite för skojs skull kan man som sagt "bygga" en egen..och där får man en lista på moderkort att välja på beroende vilken processor man väljer..så jag utgår från att dom är kompatibla. Skall kolla efter dom du föreslog.

En fråga gällande grafikkort...hur långt klarar man sig på ett Geforce2 64Mb? Testade att ta ett Geforce3 men tyckte att månadskostnaden hoppade upp lite väl mycket.
Jag vill ju gärna som sagt att "livslängden" skall vara lite mer än 6 månader.

------------------

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

hur långt klarar man sig på ett Geforce2 64Mb?

Geforce3 är ju en prestandahöjning, men man får också se lite till pris, prestanda och vad du skall använda kortet till.

Hur länge man klarar sig på ett Geforce2 64MB är svårt att säga, det kommer nya, förbättrade saker hela tiden...

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

En liten parantes:

Har nästan lyckats övertyga vår chef om att jag skall få en Hem-PC. Om jag nu lyckas behöver jag dock veta vad det är man skall satsa på för att få en dator som håller mer än ett halvår

Han har inte rätt att neka dig om du är fast anställd...

------------------
Det var en gång en man, från Uppland...

Nja..lite felsägning av mig. Företaget har inte Hem-PC idag. Vad jag försöker övertala honom till är alltså att erbjuda personalen det.

------------------

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Det är just det han inte har laglig rätt att inte göra.

En arbetsgivare är alltså skyldig enl svensk lag att erbjuda sin personal hem-pc.

------------------
Det var en gång en man, från Uppland...

Hade det varit någon annan än du Bire så hade jag sagt att du har fel...men eftersom du brukar vara välunderättad ber jag dig istället om lite info om var och i vilken lag det står?

Som jag fattade det var det frivilligt för företagen att erbjuda..men om dom väljer att erbjuda måste det gälla alla anställda. Men jag har bara kollat på rsv´s sida.

------------------

477 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
354 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)