webForumDet fria alternativet

Brännaren hittar inte noname-skivor

Datorhårdvara

32 svar · 450 visningar · startad av breakman · sida 2 av 2

Frågan, av breakman

Min brännare (Yamaha CRW8824) har slutat läsa cdr-skivor som är noname. Har tidigare använt noname från Clas Ohlson (25-pack) utan problem. Nu vägrar brännaren att hitta dessa skivor. Har provat att installera en ny firmware och flyttat brännaren 2 våningar ner i lådan (så den blir svalare) utan resultat. Vad kan vara orsaken till att den inte vill indentifiera skivorna. r) Det är bara obrännd

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 2001787 inlägg

Jag har alltid köpt noname-skivor av olika märken och har inte haft det minsta problem med dessa. Jag tror att det är din brännare som är problemet.

Lasern i brännaren brukar bli gradvis sämre och det märks oftast på att man inte kan bränna lika snabbt eller att det är svårt att läsa/bränna skivor av sämre kvalitet. Testa att kopiera en stor mängd data från en vanlig CD som du sätter i brännaren till hårddisken. Oftast går det bra i början men går saktare efter ett par minuter och den står och söker fram och tillbaka på skivan.

Att skruva upp den själv är inget jag rekommenderar dig att göra om du inte ändå ska kassera den. Att lämna in den på lagning är i och för sig knappt lönt med tanke på reparationskostnaden så du kan väl göra det som en sista utväg.

Lycka till!

------------------
"signatur"

Medlem sedan nov. 200120 inlägg

hp: Det är bara tomma skivor som är problemet, redan brännda skivor fungerar fortfarande bra.

Sico:Jag använder Nero version 5.5.5.1. Men det spelar väl ingen roll vilket program man använder när brännanren inte tycker att det sitter nån skiva i.

Några fler bra tips?

------------------
// Ulf

Medlem sedan maj 20002 597 inlägg

Testa med nåt mer program om du får samma fel.. Det kan ju lika gjärna vara programmet som fått en törn

Easy CD Creator, WinOn CD
------------------
Regler är till för att ändras, inte för att följas!
I wouldn't if I couldn't

[Redigerat av Sico den 08 jan 2002]

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

breakman>> Har du testat tusch då?

------------------
Det finns tre sorters människor. De som kan räkna och de som inte kan.

Sico: Har inte provat med nått annat program, men däremot har jag provat att bota datorn med en diskett och sedan stoppat i en skiva och brännaren lyser fortfarande rött.

Brännaren har 2st 2-färgade lysdioder. Så jag behöver inte ha startat nått program för att se om det sitter en brännbar skiva i brännaren.
-----------------------
diod1 = röd = ingen skiva i
diod1 = grön = 1 skiva i
diod2 = röd = bränner
diod2 = grön = läser

SirPeter: Började måla men tålamodet tog slut efter 1/4 av skivan. Så den iden hoppar jag nog över... :l

Kan det vara så illa att jag sitter här med 2st 25-pack (lämande tillbaka de andra 5) skivor som "råkar" vara av sämre kvalité än de som jag tidigare har köpt?

------------------
// Ulf

breakman>> okej, ditt val. ;)

------------------

Jo, värdesätter min tid lite faktiskt ;)
Vill inte sitta och kladda 5min/skiva, så köper jag hellre dyrare (Kodak) skivor.

Vore ändå glad om nån kom på en bra lösning på problemet.

------------------
// Ulf

Om du hade läst vad jag skrev så menade jag inte att du skulle måla vartenda skiva du hade för att kunna prova om det funkar, det räcker med en för att se om det är det felet. Hade du bara orkat testa så hade vi iaf vetat om det var det felet och då finns det gott om lösningen men du slipper testa såklart. Köp nya skivor istället om det är bättre. ;)

------------------

Medlem sedan dec. 200122 inlägg

Min brännare kan heller inte läsa billiga skivor om jag inte först sätter på en etikett på skivan. Jag fick veta det på liknande sätt som det SirPeter beskriver, det räckte med att bara kladda en stund på skivan så fungerade den.

*MÅLAR*

------------------
// Ulf

Har målat klart men det blev inte bättre med den skivan. Var lite svårt at få till det. Målade man där man redan hade målat så ville färgen försvinna...
Så ser den målade skivan ut: http://breakman.dns2go.com/img/painted-cd.jpg
Ska man måla mera, mer täckande?

------------------
// Ulf

Nä det där borde ha räckt tycker jag. Då har vi iaf fått reda på att det inte beror på den saken. Det enda jag kan tänka mig att det kan bero på mer förutom kvalitet är viken på skivorna men det varken kan eller bör man ge sig på att försöka ändra på eftersom det lätt blir obalans i skivan då.

------------------

SirPeter: Menar du att skivorna är för lätta/tunga. Kan nämna att jag har provat att stoppa i 2 skivor samtidigt, så de lär iaf inte vara för lätt... :OO

------------------
// Ulf

[Redigerat av breakman den 09 jan 2002]

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)