webForumDet fria alternativet

Uppgradering

Datorhårdvara

9 svar · 271 visningar · startad av mott

Medlem sedan juni 20001 356 inlägg
Frågan#1

[r] Ändrade mig. Se längre ner.

[Redigerat av mott den 05 jan 2002]

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

köp ett Asus A7V266-E istället, kostar ~300-400 kr mer, men använder ett nyare moderkortschip än A7V266, dvs, de flesta buggarna från första verren har fixats till ;)

Sen kanske en Athlon XP 1600+ skulle sitta fint där?
~200kr mer men den blir inte lika varm som T-Birden samt har lite fler "onödiga" tillägsinstruktioner :)

och butik för att handla prylarna, som vanligt, www.komplett.se :)

------------------
"Jag är inte lat, jag bara lever livet lite saktare..."

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

T-Bird 1,4 ghz blir varm så in i f*n Jag kör en 1,33 med en Taisol på, måste samtidigt ha igång 3 chassifläktar för in och utsug, annars blir skiten för varm...

Detta gör ju sitt till ljudnivån också, så jag rekommenderar nog att du köper en XP1600+ alternativt högre...

Sen detta med moderkort, det är en hel vetenskap. Jag kan rabbla upp flera goda motståndare till ASUSA7V266-E, bl.a. Abit Kr7, iwill333 och EPoX 8KHA+.

Sitter själv på ett 8KHA och det är mycket bra, inte många jumprar att pilla på, och lättförståelig BIOS. Dock är manualen som kommer med aningen otydlig...

------------------
Det händer att jag inte är mig själv. Då är jag någon annan.

[Redigerat av oelbal den 05 jan 2002]

ICK! Det blev ju bisarrt dyrt!

Och dessutom, komplett var nog dyrast på alla grejor ;)

Tack för tipsen iaf.

------------------
Daniel Mott
Vad är godast?
Vad har du för operativsystem i din dator?

Förlåt, jag tar tillbaka mitt dumma uttalande. Man ska tänka innan man talar. ;)

Nu har jag luskat rundor på komplett.se och satt ihop en delvis ny konfiguration. Förslag på förbättringar/ändringar?

Produkt: Leverantör: Pris:
Asus A7V266-E Komplett.se 2206:-
AMD XP 1600+ 1.4 ghz Socket A 266 mhz bus Komplett.se 1766:-
Standard DDR-SDRAM 256 MB PC2100 Komplett.se 831:-
Fläkt Cooler Master Komplett.se 131:-
Nätdel ? ? ? ? ? ? Ca. 250:-
Frakt: 123:-
TOTALT: 5307:-

------------------
Daniel Mott
Vad är godast?

Har fått tips att köpa EPoX EP-8KHA+ KT266A Audio SocketA ATX för 1492:- istället för asusen, vad tror ni om det?

------------------
Daniel Mott
Vad är godast?

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Rekomenderar Taisol CGK760092 http://www.komplett.se/k/k.asp?action=info&p=19346&t=740&l=2&AvdID=1&CatID=28&GrpID=1&s=pl

som kylfläns, kylfläns/fläkt är nämligen det sista du vill spara in på ;)

------------------
"Jag är inte lat, jag bara lever livet lite saktare..."

Har fått tips att köpa EPoX EP-8KHA+ KT266A Audio SocketA ATX för 1492:- istället för asusen, vad tror ni om det?

Som sagt, jag sitter själv på ett EPoX 8KHA+ och det grymt snabbt. Endast 2 jumprar på kortet att pilla på, bra med PCI och DIMM-platser. God BIOS som följer med. Ingen ISA-plats och det torde ju vara ett bra grepp, för utvecklingen går ju trots allt framåt. e bara til att du har ett bra ljudkort, och använd inte skiten, AC97, som följer med för det gör ingen människa glad.

Jag hade lite trubbel i början med kortet, pga av att jag inte hittade riktigt rätt inställningar i BIOS, men det fixar man lätt genom att läsa i manualen som följer med.

När det gäller val av fläkt på CPU'n så finns det ju alltid Taisol som JoakimE nämde, har själv en sån, låter som f*n. Istället hade jag rekommenderat en Alpha Pal8045 med en god 80mm fläkt på, kanske en Enermax utan s.k. voltadapter?
De finns för övrigt här: http://www.gtek.net/produkt/cpukylare/socketa/pal8045t.shtml http://www.gtek.net/produkt/flaktar/em80.shtml

En saftig nätdel av typen Enermax med 350w finner du är nedan: http://www.gtek.net/produkt/natdelar/em350w.shtml

Får du på dessa grejor, då har du jävlarimig en god början till en monsterdator...

------------------

Vad är det för bios? Award?

Räcker det inte med en vanlig tyst fläkt som klarar 1400mhz och en standardnätdel? ;)

Jag vill inte ha en monsterdator, bara lite snabbare renderingstider i 3ds och lite nya grejor att flasha med. :p

------------------
Daniel Mott
Vad är godast?

Standardnätdel hit och standradnätdel dit, men okej då, nått 300w+ borde väl duga...

Men man ska ju ha 340, minst... :o ;)

Räcker det inte med en vanlig tyst fläkt som klarar 1400mhz och en standardnätdel?

Den jag rekommenderade är vanlig, tyst och pallar 1400 ;)

Taisolen däremot är absolut inte tyst, och jag gillar nog inte dess kylförmåga heller (Eller så är min dator mupp, 50/50) ;)

------------------

[Redigerat av oelbal den 05 jan 2002]

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)