webForumDet fria alternativet

"natural" keyboards..

Datorhårdvara

10 svar · 244 visningar · startad av ps

Medlem sedan juni 2000841 inlägg
Frågan#1

Funderar på att köpa ett "natural" keyboard, alltså ett som är delat och lite upphöjt i mitten. Microsoft och Logitech har ju varsin variant, finns det fler?

tex:
http://www.logitech.com/cf/products/productfeatures.cfm/2721
http://www.microsoft.com/catalog/display.asp?site=679&subid=46&pg=1

Jaja, hur som helst så undrar jag vilket ni tycker är bäst!

------------------
ps » Email » URL

[Redigerat av ps den 21 dec 2001]

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Jag har provat båda dom men tyckte inte om dom, jag hade dom på prov i två veckor vardera men vande mig inte vid dom tyvärr.

------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....

Medlem sedan maj 2001797 inlägg

jag har logtechs "gamla" modell, ultraslimmat och snyggt utan tramsiga extraknappar.
otroligt skönt att skriva på, svårt i början, men viss vana är det lätt.
i skolan däremot med vanliga platta märker man skillnad eftersom man känner hur mycket man måste vrida handlederna för att skriva på ett sådant egentligen...

------------------
for nothing now will ever come to any good

Medlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Jag köpte ett Microsoft Natural Keyboard i februari 1998 eller något liknande. Ruggigt smart val av mig. Det dröjde ungefär en vecka att lära sig skriva riktigt på det, men sedan flöt det på fruktansvärt bra. Allt från spel till programmering fungerar utan några som helst problem. Om vi bortser från att jag verkligen hatar vanliga raka tangentbord och att alla ovana personer som sitter framför min dator känner sig fruktansvärt borta. Sätt den sista punkten som en fördel. ;)

Av de nuvarande tangentborden är Logitechs det som jag personligen gillar bäst. Har ett trådlöst sådant på jobbet vilket jag avgudar. De nya Microsoft-tangentborden känns inte alls lika bra som de gamla.

------------------
Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!

SirPeter wrote:

Jag har provat båda dom men tyckte inte om dom, jag hade dom på prov i två veckor vardera men vande mig inte vid dom tyvärr.

Menar du just de två, eller det stuket på tangentbord överhuvudtaget?

Jo det är just det att jag sitter och proggar mest hela dagarna och jag börjar bli ganska less på det vanliga tangentbordet.

laidback, Chainsaw:
Det verkar som att logitech's och microsofts är hyfsat lika(?)

Lutar lite åt logitechs eftersom det finns trådlösa..

Fler synpunkter?

------------------
ps » Email » URL

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jag har tyvärr bara haft förmånen att testa MS variant vilken jag dock inte har bytt ifrån. De senaste modellerna - de som kom i slutet av detta år (tror jag) - har ett annat anslagsmotstånd som föll mig i smaken ordentligt. Vinklingen i sig tycker jag är jätteskön eftersom korrekt fingersättningen är något jag har kunnat ett par år nu.

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Jag har haft ett MS natural keyboard i snart 2 år, rekommenderas.

En sak som jag inte har tänkt på förräns jag kollade lite noggrannare på ett logitech tangentbord idag är att INSERT, DELETE, END osv dom knapparna sitter lite annorlunda än man är van vid.. dom sitter 2 i rad och inte 3.
Lite småstörigt att dom ändrat på dom knapparna faktiskt.
Men jag antar att det är en liten vanesak man får ta om man köper ett sånt tangentbord.

------------------
ps » Email » URL

Medlem sedan feb. 20003 100 inlägg

Har logitechs gamla variant och den fungerar bra men som Chainsaw nämnde så ser alla gäster väldigt fundersamma ut när de ska skriva något men för mig funkar det bra! Har också testat det där Logitechs trådlösa och även det funkade bra speciellt Play och Stop-knapparna är användbara! Men till spel (t.ex. Counter-Strike) så gick det alltid åt skogen för mig men det kanske berodde på mig och inte tangentbordet och musen ;)

Hursomhelst så ska du skaffa ett, vilken modell har väl knappast alltför stor skillnad.

------------------
Do you take this music
To be your lawfully wedded rock
To have and hold in sickness and in health
For richer or for poorer
For better or for worse
Together until death comes to yourself?

Medlem sedan maj 2001797 inlägg

En sak som jag inte har tänkt på förräns jag kollade lite noggrannare på ett logitech tangentbord idag är att INSERT, DELETE, END osv dom knapparna sitter lite annorlunda än man är van vid.. dom sitter 2 i rad och inte 3.

jo.. det är ju något man måste vänja sig vid såklart.

vi har två stycken hemma, mitt gamla logietech med borttagbart handledsstöd (se mer ovan) samt ett noname från claes olsson (också ergo). det är en enorm skillnad på hur mycket utrymme de tar framför skärmen.

jag gillar nedslagskänslan på logitechs, se till att testa innan, eller så får du helt enkelt vänja dig :)

varför inte köpa det ännu mer extrema, delat i två delar och som har den numeriska biten för sig :D

------------------
for nothing now will ever come to any good

Blir nog ett logitech-paket imorron, med trådlöst tangentbord och mus :)

------------------
ps » Email » URL

363 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
213 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
147 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)