En fråga, varför?
En redan nu gammal dator kommer bara bli antik på 3-4 år, varför inte göra något vettigt med den nu istället?
------------------
"Jag är inte lat, jag bara lever livet lite saktare..."
12 svar · 611 visningar · startad av AndreasC
Hur packar man en dator på bästa sätt för att undvika slitage och damm vid lagring under en längre period? Jag ska snart köpa ny dator och vill ställa ner min nuvarande dator i källaren i dess originalkartong. Men jag undrar hur den kommer att vara om typ 3-4 år. Vill helst slippa damma av den då. Funderar på om man kan ha någon plastsäck i kartongen och sedan ställa ner datorn i den och sluta tätt. Detta borde väl åtminstonde hålla dammet borta. Men hur påverkar detta datorn? Behöver en dator luft för att komponenterna ska hålla sig fräsha och inte slitas för det blir väl ganska luftfattigt i den där säcken kan man förmoda. Hur är det med statisk elektricitet? Kommer sådan att bildas i säcken? Hur kommer datorn att vara efter en sisådär 4 år? Vad jag vill är alltså att bevara den typ konservering och ju mindre slitage och nedsmutsning desto bättre. Hur ska man gå tillväga?
Ni som svarar får gärna ha lite erfarenhet om detta.
En fråga, varför?
En redan nu gammal dator kommer bara bli antik på 3-4 år, varför inte göra något vettigt med den nu istället?
------------------
"Jag är inte lat, jag bara lever livet lite saktare..."
Men jag undrar hur den kommer att vara om typ 3-4 år.
Den kommer att vara uråldrig, oanvändbar och vara värd ungefär lika mycket som en påse lösgodis.
Gör som JoakimE skriver, använd den till något vettigt nu, eller skänk den/låna ut den till någon som kan ha användning för den.
Datorer vinner liksom inte på lagring..
------------------
det finns ingen.info tillgänglig.
"inside every human being there's an american trying to get out".
Grejen är att mina föräldrar ska ha den när jag flyttar hemifrån. Det är de som betalat den så jag kan tyvärr inte göra som jag vill med den. Mina frågor kvarstår. Kommer den vara totalt oanvändbar eller duger den åt de som inte är lika kräsna som mig?
Funderar på att bara låta den stå oinkopplad på ett bord. Då kan man ju hålla efter den som typ damma den osv. Hur kommer detta att funka?
Släng ett gammalt lakan över den.. Funkar det på antika möbler så bör det väl funka till en gammal dator.
------------------
Trafikerar du internet?
Jaja, jag får väl se hur jag gör. Verkar inte vara någon som kan ge ett vettigt förslag iallafall ;)
God Jul på er
men stick in till nån dator/elektronik handlare och be om plast shit osv för datorer, de har säkert en jävla massa bråte, problemet är då löst och alla är glada och fin dator är damfri när du om 4 år skall använda den igen men inser att tillochmed 2 ghz är otroligt segt ,jallah
------------------
weeee!
Verkar inte vara någon som kan ge ett vettigt förslag iallafall
Mitt förslag är faktiskt vettigare än det låter! :)
------------------
Trafikerar du internet?
Jag ska ha den stå på ett bord så kan jag se till den lite då och då. Förresten så är det mina föräldrar som ska ha den som jag redan har sagt, och 500 MHz räcker gott och väl åt dem även om 4 år. Det är inte direkt så att de sitter och spelar spel. Möjligtvis då Harpan ;) Och så vill de ha Office också. Det behövs inte mer vad gäller prestanda.
"Problemet är då löst och alla är glada och fin dator är damfri när du om 4 år skall använda den igen men inser att tillochmed 2 ghz är otroligt segt ,jallah"
Fattar inte vad detta har med saken att göra med strunt samma. Jag har inte sagt att jag ska ha denna nya dator i evigheter. Har bara påstått att min gamla dator räcker åt mina föräldrar. Varför du ska blanda in min nya dator i detta förtår jag inte riktigt.
Vill bara påpeka att jag känner flera stycken som har datorer som är mer än 7 år gamla. De duger fortfarande till det lilla de används till och skulle det bli lite segt och så så kan man ju alltid köpa en ny hårddisk lite då och då och installera om skiten. Man behöver inte köpa dator var tredje år ifall man absolut inte vill ha det senaste. En dator är inte värdelös bara för att det finns datorer på marknaden som är 5 gånger bättre.
Att jag nu köper denna nya dator beror helt och hållet på min egen kräsenhet. Jag kan gott och väl använda denna dator ett antal år till men jag vill ha bättre.
[Redigerat av AndreasC den 22 dec 2001]
Måste du packa ned den?
Kan de inte ta över den med en gång?
Mvh,
------------------
"Jag är en pojkspoling! Jag är 25 år gammal!"
Det skulle de kunna göra men vi bor i samma lägenhet och vi tycker det är onödigt att ha två datorer igång samtidigt. Vi har diskuterat ifall vi ska ha den inkopplad eller ifall den bara ska stå. Kanske är bättre att koppla in den iallafall så kan de välja vilken de vill använda.
MVH