webForumDet fria alternativet

Hårddisk

Datorhårdvara

10 svar · 210 visningar · startad av Holgersson

Medlem sedan okt. 2001509 inlägg
Frågan#1

Jag bara undrar om detta är ett bra köp, jag såg detta till salu på internet. Jag har visserligen inte pengarna till att köpa nåt, men det kan ju vara kul att veta om det är bra pris eller inte. Är det nåt att ha? Jag vet inte alls vad det är för skillnad på olika hårddiskar så jag kan ju fråga här.. :e

Beskrivning:
IBM Deskstar 75GXP 46,1GB ATA100 IDE 7200 rpm - Ny, dock funktionstestad,partionerad och formaterad. 1500:-

Medlem sedan maj 200083 inlägg

Hmm.. Jag skulle nog ha valt att köpa en ny istället (rekommenderar: http://www.jmedata.se/product.asp?itemno=13190 ) med tanke på garanti och så. IBM 60GXP vann för övrigt bäst i test i DatorMagazin.

------------------
// Erik

[Redigerat av erik_r den 12 dec 2001]

Medlem sedan juni 2000841 inlägg

Jag kan rekommendera just den där sorten.. har en exakt likadan (75GXP alltså).

Men jag köpte min för länge sen.. typ ett år sen eller nåt sånt. Och då kostade den 1893kr.

Eftersom det inte finns nån garanti tycker jag att det e lite dyrt.

------------------
ps » Email » URL

Medlem sedan okt. 2001509 inlägg

Ja, jag har aldrig funderat på att köpa den ändå. Fast det kunde ju vara kul att höra om det var dyrt eller inte..

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

IBM's 75GXP-serie är en av de produkter som folk har spottat mest på...

Gör en sökning på sweclockers.com och bedöm själva om ni fortfarande vill köpa den...

------------------
Det händer att jag inte är mig själv. Då är jag någon annan.

Medlem sedan juni 20004 308 inlägg

En kompis 46Gb 75GXP disk crashade och han fick den utbytt på garantin. Jag har å andra sidan en exakt likadan som funkat klockrent sedan jag köpte den för... länge sedan. Splittrad i frågan, har också hört en del skit om den, men jag har ingen personlig dålig erfarhenhet av den.

------------------
/ J

Kollade runt på sweclockers..hittade den här artikeln. http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_010629_ibm_75gxp.php?page=1

Sweclockers skriver inget negativt om disken (46 giggaren alltså), snarare tvärtom..

Vill gärna se artiklar som säger emot.

/r
IBM har 3 år's garanti på sina diskar tror jag (inte säker).

------------------
ps » Email » URL

[Redigerat av ps den 14 dec 2001]

Medlem sedan juli 20001 628 inlägg

men asså, när det gäller ide diskar så har de flesta seriena från olika tillverkare olika problem som drabbar en del %.

vill man vara nästan garanterad fri från fel skall man skaffa scsi, men dä är det priset som e bra fetare på sånna typer av hd:ar, men, det är priset man får pröjsa.

min 75gxp på 30 gig har varit igång nonstop i över 1 år nu, har säkert varit avstängd sammanlagt max 5 h typ...

och den är fortfarande otroligt snabb och pålitlig så...

------------------
weeee!

Självklart är det en viss liten liten procent som felar.. jag bara undrar om det är _extra mycket_ i just den här serien..
Kan va kul att läsa lite om det.

------------------
ps » Email » URL

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

ps, sök i sweclockers forum, inte bland recensionerna...

Många som haft problem, därmed inte sagt att det drabbar dig...

------------------
Det händer att jag inte är mig själv. Då är jag någon annan.

Medlem sedan juli 20001 628 inlägg

alla ide serier strular ungefär likamycket, dock bara de populäraste/mest köpta produkterna som blir mest uppmärksammad.

------------------
weeee!

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)