Jag bara undrar om detta är ett bra köp, jag såg detta till salu på internet. Jag har visserligen inte pengarna till att köpa nåt, men det kan ju vara kul att veta om det är bra pris eller inte. Är det nåt att ha? Jag vet inte alls vad det är för skillnad på olika hårddiskar så jag kan ju fråga här.. :e
Beskrivning:
IBM Deskstar 75GXP 46,1GB ATA100 IDE 7200 rpm - Ny, dock funktionstestad,partionerad och formaterad. 1500:-
Hmm.. Jag skulle nog ha valt att köpa en ny istället (rekommenderar: http://www.jmedata.se/product.asp?itemno=13190 ) med tanke på garanti och så. IBM 60GXP vann för övrigt bäst i test i DatorMagazin.
En kompis 46Gb 75GXP disk crashade och han fick den utbytt på garantin. Jag har å andra sidan en exakt likadan som funkat klockrent sedan jag köpte den för... länge sedan. Splittrad i frågan, har också hört en del skit om den, men jag har ingen personlig dålig erfarhenhet av den.
men asså, när det gäller ide diskar så har de flesta seriena från olika tillverkare olika problem som drabbar en del %.
vill man vara nästan garanterad fri från fel skall man skaffa scsi, men dä är det priset som e bra fetare på sånna typer av hd:ar, men, det är priset man får pröjsa.
min 75gxp på 30 gig har varit igång nonstop i över 1 år nu, har säkert varit avstängd sammanlagt max 5 h typ...
och den är fortfarande otroligt snabb och pålitlig så...
Självklart är det en viss liten liten procent som felar.. jag bara undrar om det är _extra mycket_ i just den här serien..
Kan va kul att läsa lite om det.