Hur funkar en RW-skiva i praktiken. Jag har bränt över en del filer på en RW-skiva utan att först ha gjort något med den, som tex formaterat den. Undrar nu hur jag gör för att bränna på den nästa gång. Kommer de filer jag bränner över nästa gång att skrivas från början av skivan eller kommer bränningen starta där den första bränningen slutade? Om jag t.ex. bränner färre filer nästa gång, kommer då de filer som ligger efter som brändes första gången fortfarande att kunna läsas eller inte?
Jag gjorde det med Adaptec DirectCD så att man sedan kan dra filer direkt till brännaren och använda skivan precis som en hårddisk eller diskett. Men detta verkade förstöra skivan för en del av de filer jag la över gick inte att få tillbaka sedan. Det kom upp ett felmeddelande om att det inte gick att läsa från skivan. Jag kollade skivan med scandisk som följer med Adaptec programvara och en sisådär 10 fel hittades. Jag reparerade alla utan resultat, det gick fortfarande inte att dra tillbaka filerna. Har jag gjort nogåt fel eller var det helt enkelt skivan som var värdelös.
Kör med Nero nu istället och jag måste säga att det funkar en hel del mycket bättre. Men ett problem kvarstår. När jag har formaterat skivan med Nero så går den inte att använda med dra och släpp. Man måste bränna skivan innifrån Nero och när man ska ta bort det som är på och göra plats för nytt så får man helt enkelt göra en quick erase i Nero. Kör jag med dra och släpp så aktiveras Windows XP:s brännarprogram och man måste bränna över filerna i efterhand eftersom filerna man drar till brännaren bara läggs där som tillfälliga filer och bränns inte över förrän man väljer att göra det. Om jag inte minns helt fel så har det gått att använda dra och släpp förut. Kan man avinstallera brännarprogrammet i Windows och sammtidigt behålla Media Player, bara brännarfunktionen ska bort. Hursomhelst, ifall jag får bort det och det fortfarande inte går att köra dra och släpp så spelar det ingen roll för jag vill ändå få bort skiten.
Nu vet jag inte hur brännarfunktionen i XP funkar men tänkte bara kommentera en sak:
Man måste skilja mellan RW skivor formaterade i packetwriting (som bla. DirectCD gör) och i "vanligt" format. Nero klarar inte packetwriting utan istället bränns RW skivan som en vanlig CD-R och när man skall radera den så måste allt raderas.
Vill man istället kunna använda skivan som en hårddisk och kunna radera enskilda filer så måste den först formateras med packetwriting. Men då rymmer också skivan mindre...
Personligen tycker jag det är bättre att strunta i formateringen och bränna som vanligt i Nero. Oftast vill man ändå radera allt och som plus får det plats mer.
Sen är ju Nero helt överlägset Crapatec som program...
Ahead har förresten också ett program som stödjer formatering av RW men jag kommer inte på vad det heter nu. Har heller inte testat det.