Beskriv lite vad du skall ha din dator till så blir det betydligt lättare att försöka säga vad du behöver ha.
------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....
10 svar · 206 visningar · startad av jackal
Tjenare, nu har det gått tre år sedan datorn jag sitter och skriver på levererades till vår ytterdörr, och därför är det nu, precis som för många andra, dags att skaffa ny dator. Men vilken är den bästa/snabbaste processorn, hur stor hårddisk behövs, vilket 3d kort är det som gäller och vilket arbetsminne? Kommer inte på allt jag vill veta just nu, men allt annat som är viktigt att veta. Mycket tacksam för svar, och jag hoppas att alla som läser detta kan bidra med något tips. Det är ju bra tips för alla som tänker skaffa ny dator nu!
Ett tips till er gamers nu: Tänker ni spela på er nya dator ska ni inte tveka att skaffa 19 tums skärm. Jag sitter framför en sådan och tänker då inte byta bort den >:)
------------------
Darkhärd Dave was her3
Beskriv lite vad du skall ha din dator till så blir det betydligt lättare att försöka säga vad du behöver ha.
------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....
Ett tips till er gamers nu: Tänker ni spela på er nya dator ska ni inte tveka att skaffa 19 tums skärm.
Va??? :q
Menar du att jag skall skaffa en MINDRE skärm om jag skall spela spel??? Aldrig i livet. ;)
------------------
Till allt från bildbehandling till spelande av tunga titlar som kräver mycket av datorn. Jag vill ha det snabbaste och bästa helt enkelt. Med det bästa menar jag inte det bästa för en som är frälst i 386or utan jag menar det med bäst prestanda :)
------------------
Darkhärd Dave was her3
Athlon XP 1900+
512MB PC2100 DDR-SDRAM
nåt GeForce 3 grafikkort Ti500 alt ATi Radeon 8500
~80GB hdd borde väl räcka
osv ;)
------------------
"Jag är inte lat, jag bara lever livet lite saktare..."
Absolut bäst prestanda? Jag rekommenderar en sån här. Över fyrtio miljoner får du hosta upp för värstingen, men den är definitivt snabb. http://www.sun.com/servers/highend/sunfire15
Om vi siktar in oss på PC-sidan så har JoakimE en bra rekommendation, även om jag slänger in en SCSI-disk också för bästa prestanda.
------------------
Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!
Det är svårt att säga vilket som är det bästa för det skiftar ju hela tiden. Det är nog rätt dyrt också ifall man är kräsen av sig, som jag t.ex. :) Men 2 GHz ungefär. Vilken typ av processor är svårt att säga. Jag har alltid kört med Intel och jag är nöjd, men de flesta säger att det finns bättre. Minnet är också svårt att säga. Min dator som jag köpte för ett år sedan går att uppgradera till en sådär 750 Mb. Detta kan väl knappast anses som bäst i dagens läge. Det bästa är väl iallafall 1 GHz eller kanske tom 2 Gz. Med bästa pratar vi alltså det som är uppnåeligt för en vanlig person. Vi snackar alltså inga superdatorer för 40 miljoner här som Chainsaw pratar om ;) Men det kan ju vara kul att veta vad en sån går för. Typ av minne vet jag heller inget om. Mycket av prestandan eller iallafall en del av den ligger ju inte enbart i hur hög själva prestandan är i värden utan även i vad det är för typ av grejer. Detta är jag inte et dugg bra på så du får ursäkta mig på den biten. 3D-kortet skulle väl kunna ligga på ensådär 128 Mb. Ganska lagom :) Enheterna skulle du ju kunna köra SCSI hellre än IDE. Kör med SCSI rakt igenom då förstås så du inte blandar.
Några frågor?
Vem vill ha en SCSI-disk som skapar det hörbara ljudet av en orkan i datorn. Dessutom brukar de alstra mer värme än ett ånglok...
Plockade ihop en grej mest på skoj på datorbutiken.com, men den duger till de flesta...
Chieftec DX-01B-D Dragon Super MidiTower Black 340W AT... [1195:
EPoX EP-8KHA+ KT266A 6PCI 1AGP 3DDR-DIMM Audio SocketA... [1669:
AMD Athlon XP 1800+ Palomino 1533MHz/1.533GHz 256Kb 26... [2560:
Original 256Mb DDR PC2100 184pin 266MHz cas2.5 (AMD OK) x 2 [2084:
Seagate Barracuda IV 60.0Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 IDE [1642:
Standard 1.44Mb 3.5" floppy [225:
ASUS V8200T5 Pure GeForce3 Ti500 64Mb DDR Retail AGP [4799:
Hercules Game Theatre XP Retail PCI [1855:
3Com OfficeConnect 10/100Mbit TP bulk PCI [427:
Logitech Cordless Desktop Optical tangentbord + mus [1195:
Logitech SoundMan SR-30 [733:
+ CD/DVD/BRÄNNARE/MUSMATTA/SKÄRM
Vem vill ha en SCSI-disk som skapar det hörbara ljudet av en orkan i datorn. Dessutom brukar de alstra mer värme än ett ånglok
Jag vill. Gillar värme kombinerat med grym prestanda. :e
------------------
Jag, jag! Har en äckligt snabb SCSI-disk i datorn. Den, kombinerat med en hel jävla gig minne, ger mig fånigt bra prestanda på datorn oavsett vad jag tynger ner den med.
------------------
Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!