Har precis formaterat ett par CD-RW skivor med DirectCD från Adaptec. Jag har precis skaffat en CD-RWbrännare så detta med CD-RW är helt nytt för mig. Undrar nu hur pass man kan lita på dessa skivor. Jag menar, jag köpte en väldigt billig skiva för nån vecka sedan och formaterade den och la sedan in information på den. Men sedan gick det inte att lägga tillbaka informationen till hårddisken igen, det stod att det inte gick att läsa från disken. Jag kollade med scandisk och en sisådär 10 fel hittades utan att de gick att reparera. Var ju bara att kasta den skivan som bara var bortkastade pengar. Kör nu med en skiva som kostar 25 kronor som verkar funka bättre. Inga fel kan hittas med scandisk. Men jag undrar hur länge denna skivan kan användas innan den blir så pass utsliten att det inte går att läsa från den längre. Måste jag köra med scandisk lite då och då för att kolla att den är felfri? Detta är ju jobbigt, det tar en väldans tid ju.
Jag har aldig träffat på en CD-RW skiva som inte fungerar, brukar köpa bland det billigaste jag hittar.
Jag kollade med scandisk och en sisådär 10 fel hittades utan att de gick att reparera. Var ju bara att kasta den skivan som bara var bortkastade pengar.
Provade du ens att formatera om skivan från något brännarprogram? Prova gärna något annat program än Adaptecs, det gör mig illamående..
Ja, det där har ju inte riktigt med mitt problem att göra. Spelar det egentligen någon roll vilket program man använder?
Hursomhelst så skulle jag vilja ha svar på detta med livslängden på en skiva. Hur ska man använda den och hur många gånger kan man bränna den innan informationen börjar bli otillgänglig, typ att skivan blir så pass sliten så det inte går att läsa från den. Observera att den är formaterad i Adaptec DirectCD och att den då fungerar som en hårddisk eller diskett, "dra och släpp filer" metoden.
En formatering av skivan kanske hade rensat felen, d.v.s. en "riktig" formatering. Du kan ju (precis som med vanliga disketter) även snabbformatera en CD-RW skiva.
Enligt den standard som finns ska en CD-RW skiva klara 1000 formateringar, det finns dock tillverkare som påstår att deras skivor klarar uppåt 100 000 formateringar.
Va bra batboy. Tack för det. Jag ska fixa senaste versionen av Nero, hoppas det finns någon form av CD-RW formatering där, annars får jag väl leta upp nåt som passar.
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25