webForumDet fria alternativet

Brusfritt ljud

Datorhårdvara

12 svar · 394 visningar · startad av Swey

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg
Frågan#1

Jag har tre-fyra irriterande brus i mina högtalare. En del kommer när sladden från ljudkortet är inkopplad. En del finns hela tiden.

Vad är en bra kombination av ljudkort+högtalare, om det enda krav man har, är att det ska låta någorlunda bra när man spelar upp ljud, och inget alls annars - helt brusfritt?

------------------
- Swey
Med reservation för upprörda känslor.

Någon måste veta någonting om brus. Har ni inga erfarenheter? Brusar det i allas högtalare?

Jag funderar på optisk utgång, men jag vet inte hur det fungerar. Dessutom verkar det dyrt. 1500 kr för ett ljudkort med stöd.

------------------
- Swey

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Aktiva högtalare är nog det du söker tror jag, dvs, dom är bara "online" när det kommer "data" till dom.

------------------
"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"

Nä... just nu har jag väldigt högt brus oavsett om jag har ljud. Totalt brusfritt är inte nödvändigt, men näst intill vore bra.

Kan lägga till att det höga bruset är kvar även om jag byter ljudkort och högtalare. Har testat 3 olika ljudkort och två högtalare. Jag tror det är problem med jordningen i chassit. Om jag byter till ett dyrt ljudkort kanske problemet försvinner, men det är inte säkert.

------------------
- Swey

[Redigerat av Swey den 21 nov 2001]

Ni får gärna svara på min orginalfråga eller svara på mitt egentliga problem.

Mitt egentliga problem är att det kommer högt brus från högtalaren, oavsett vilka högtalare eller ljudkort jag använder. Ljudet kommer om jag kopplar datorn till ett ojordat väggutag, men upphör när jag kopplar till ett jordat. Jag är glad över att ha kommit på detta, men eftersom vi bara har jordade uttag i köket blir det besvärligt.

Vet någon vad detta kan bero på?

------------------
- Swey

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Gisslet med att inte ansluta datorn till ett jordat uttag --> Det skapas en virituell jord som är lite större eller lite mindre än noll volt.
Åtgärd: ingen anning förutom att koppla datorn till ett jordat uttag, det funkar alldeles utmärkt att dra skarvkabel från köket ;) (Dock har jag för mig att det inte är riktigt rätt att göra så, nått med försäkring om jag inte minns fel)

------------------
F.Sundström
Den som söker skall finna!

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Joden kan mycket riktig ställa till det lite i lägenheter.
Testa med att ändra uttag för datorn samt se till att allt som är kopplat till datorn på alla möjliga sätt är kopplade på samma krets som datorn är, hels samma uttag.

Jag har alltid fått strula med detta då jag har min stereo + teven kopplad till datorn och då fått lov att köra allt ojordat för att få till det.

------------------
www.motorforum.nu - En vacker oas fylld av blommor!

Medlem sedan juli 20001 628 inlägg

swey, jag kan tipsa dig om ett sjysst ljudkort med optisk utgång...
http://www.komplett.se/k/k.asp?action=info&p=13169&t=867&l=2&AvdID=1&CatID=16&GrpID=3&s=pl

skiljer väll 100 kr + - på olika ställen.
har inte heller någon egen erfarenhet av kortet men har bara hört gott om det.

kruxet är att du måste ha optisk ingång på din förstärkare för att detta skall funka, men iochmed det optiska gränssnittet så kan man vara näst intill 100 % säker att inga kablar/komponenter kommer störa överföringen till förstärkaren.

när det gäller att reducera ditt brus nu....har du testat att skilja ljudkablarna från skärm/elkablar osv? samma ressultat ändå? :(

------------------
weeee!

"Joden kan mycket riktig ställa till det lite i lägenheter"
Nu är det ju brist på jord/skyddsjord som ställer till det. Eller?

"kruxet är att du måste ha optisk ingång på din förstärkare för att detta skall funka"
Något förslag på bra högtalare med detta?

"när det gäller att reducera ditt brus nu....har du testat att skilja ljudkablarna från skärm/elkablar osv? samma ressultat ändå?"
Menar du olika väggutag? Annars vet jag inte hur det ska gå till.

När jag fixat en längre elkabel ska jag testa lite olika uttag och kombinationer. Tack för hjälpen, så länge.

------------------
- Swey

*Något förslag på bra högtalare med detta?*

nja, tyvär, här gäller det att gå till en sjysst hifi butik och skaffa ett par riktiga sjyssta högtalare för att det skall bli rättvist ljud. rådfråga i en riktig ljud/hifi butik helt enkelt :)

*Menar du olika väggutag? Annars vet jag inte hur det ska gå till.*

nja, jag menade att du kunde testa om det blir samma brus om du skiljer ljud kabeln från elkablar i rummet och låter dem inte ligga ihop utan vara en bit ifrån varandra.
som jämförelse kan jag nämna att man kan ha problem med nätverk när nätverkskablarna ligger nära mycket el kablar, blir faktiskt en hel del störningar :)

------------------
weeee!

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Nu är det ju brist på jord/skyddsjord som ställer till det. Eller?

Både ja & nej. Ibland kan det vara själva jorden som spökar och brus/brum flrsvinner när man kopplar in anläggningen i ett ojordat uttag.

Detta är väldigt vanligt när man gör live-ljudjobb.. Man får ofta ta väck jorden från gitarrförstärkare etc för att få tyst på skiten.

------------------
www.motorforum.nu - En vacker oas fylld av blommor!

"Både ja & nej. Ibland kan det vara själva jorden som spökar och brus/brum flrsvinner när man kopplar in anläggningen i ett ojordat uttag."

För mig var det precis det motsatta. Nu har jag skaffat mig en 10 meter lång jordad kabel till köket. Allt är tyst och fint.

Jag tror att det är chassit som det är fel på. Det kan inte vara något annat. I vilket fall får jag montera in jordade väggutag eller byta chassi. För att ha en 10 meter lång kabel över hela lägenheten är inte så kul. :)

--

"nja, jag menade att du kunde testa om det blir samma brus om du skiljer ljud kabeln från elkablar i rummet"

Har redan testat det. Har även testat med guldpletterade ljudkablar. Ingen skillnad.

"skaffa ett par riktiga sjyssta högtalare för att det skall bli rättvist ljud"
Och dyra antar jag. Jag får se, när jag blir rik kanske jag betalar 4000 kr för ett par schyssta högtalare. Fast är det inte bättre att skaffa sig en riktig stereo och koppla datorn till den, i så fall?

------------------
- Swey

4000 kr för 2 små bokhylle högtalare av bra kvalité räcker nog bra :)

en bra stereo ser jag som en separat förstärkare och separata enheter/deck med cd om du vill ha det sedan

microsystem/midisystem osv gillar jag inte :( oftast satsar de mer på utseénde än ljudet :(

------------------
weeee!

275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
145 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
144 ms — ändringar (db)