webForumDet fria alternativet

Datorn hittar inga hårddiskar!

Datorhårdvara

11 svar · 207 visningar · startad av Skarre

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg
Frågan#1

Jag formaterade en av hårddiskarna i en dator på jobbet för att installera Windows 2000 istället för 98:an, men när jag kört alla installationsdisketterna för Windows 2000:s setup-program säger den till mig att trycka på Enter om jag vill installera W2K. När jag trycker på enter informeras jag om att programmet inte hittar någon hårddisk att installera på.

Det måste vara någonting i BIOS tänkte jag, och när jag kontrollerade inställningar för "primary master", "primary slave" etc. stod det "None" på allihop. Jag prövade att köra "auto detect", men inga diskar hittades.

Om någon har en aning om vad jag kan göra för att lösa problemet skulle jag uppskatta lite information.

------------------
// Skarre

Tilläggas ska kanske att startdisketten för Windows 98 inte har några problem att hitta hårddisken.

------------------
// Skarre

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Boota från din win2000-skiva och se om det går bättre.

------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....

Ehh.. den är inte "bootbar". ;)

------------------
// Skarre

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Ehh, jo det är den, det är alla originalskivor. ;)

------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....

Medlem sedan sep. 2000780 inlägg

Ehh, jo det är den, det är alla originalskivor.

och är det inte det så kan vi på webForum tyvärr inte hjälpa till :l

------------------
- Razofish a.k.a. Per

[Redigerat av Razofish den 14 nov 2001]

Medlem sedan maj 2001787 inlägg

Formatera disken med FAT 16. Du får det felet om disken är formaterad med FAT 32. Skapa en partition med FDISK och svara NEJ på frågan om du vill aktivera stort diskstöd. Formatera sedan.

------------------
"signatur"

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Select skivorna från MS är inte boot bara, men har man dom vet man hur man ska göra iaf ;)

Kan ju vara så att det är något fel på din skiva om du inte kan boota och att den inte kan hitta fina hårddiskar.

Du kan dom HP säger fdiska och formatera med en dos disket, och sen köra setup.ex på skivan, men KÖR FAT32 inte 16 då du bara kan skapa 2gb stora partioner. du kan i efterhand kovertera till NTFS.

------------------
"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"

Det var tydligen ett känsligt ämne det där. Tack för tipsen "hp" och "stoffe-2k". Jag ska pröva dem.

------------------
// Skarre

Medlem sedan aug. 200163 inlägg

Du kan börja att kolla dina kopplingar..
Om du inte hittar något i bios har du kopplat helt åt helvette !!

Kopplingarna har jag inte rört, de har Bedawid Data (där datorn är köpt) fixat. Och om det skulle vara felkopplat förstår jag inte hur de i flera år har kunnat köra Win 98 utan problem.

------------------
// Skarre

Installationsprogrammet frö Windows 2000 säger fortfarande till mig att den inte hittar några hårddiskar, och när jag gav upp och försökte installera windows 98 istället stannade installationen vid "Kopierar filer för installation..." och rörde sig inte ur fläcken.

BIOS "auto detect" hittar fortfarande inga diskar och när jag startar datorn står "Detecting IDE devices: None". Snälla hjälp!

------------------
// Skarre

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)