webForumDet fria alternativet

Sprit för rengöring av chipset

Datorhårdvara

8 svar · 484 visningar · startad av Bengan

Medlem sedan juni 2000690 inlägg
Frågan#1

Jag tänkte mixtra lite med att byta kylfläns och ev montera vattenkylning på några chipset och processor...

MEN, vilken spritlösning är lämplig för att rengöra chipset/processor med?
Jag har sprit kallad Isopropylalkohol som man köper på apoteket, använder det till rengöring av videohuvuden bla. Är det ett lämpligt rengöringsmedel eller riskerar man att skada processor osv?

Förresten, hur brukar kylflänsar/fläktar sitta fast på ett moderkort? Sitter de hårt eller kan man "vricka" loss limmet utan att skada nåt?

------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com | Brossans Räjser
Nyheter för datanördar
"Better to be hated for who you are than loved for who you're not."

Hmm, verkar som jag får dricka upp spriten istället? :)

------------------
MvH
/Bengan
Nyheter för datanördar

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Det låter iaf roligare. :e

------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Någonsin hört talas om Trial n Error? §e ;)

------------------
Att påstå att jag är ett geni är som att helgonförklara djävulen

Medlem sedan juli 20001 628 inlägg

synd ingen ger SERIÖS hjälp :P

kemisk ren sprit som man kan skaffa från apoteket och som du förmodligen nu har (det du nämnde). Om du använder det på videhuvuden måste det vara bra eftersom det inte lämnar några rester efter sig på ytan...men ta bara lite och va försiktig osv duvet ;)

när det gäller att ta loss kylflänsen så brukar den vara fastsatt med 2 små pluppar i varsit diagonalt hörn. enklast är att man monterar loss moderkortet och på baksidan hjälper till med att "fästa" loss plupparna.

sitter kylflänsen fast med endast lim så blir det svårare, då har de förmodligen använd hymbrin lim/kylpasta, dvs värmeledande lim och sånt brukar vara fett svårt attkunna rivaloss och än mindre ta bort smeten från själva chipset.

------------------
weeee!

Tack Fv02 för svaret :)

Funderar nästan på Koolance nya låda med vattenkylning nu, fast de äldre lådorna hade inget vidare rykte precis...

Men nya lådan verkar ju rätt ok med kylning även för chipset o grafik osv:
http://www.tomshardware.com/cpu/01q4/011029/index.html

Frågan är om man vågar riva av kylflänsen på ett splitter nytt All-In-Wonder Radeon8500DV ;)

/Red:
Om någon är intresserad så hittade jag en bra artikel om just hur man byter kylfläns på ett ATI Radeon kort. Kolla in den här: http://www.rage3d.com/radeon/cooling/

Samma sätt funkar nog på de flesta grafikkort.

------------------
MvH
/Bengan
Nyheter för datanördar

[Redigerat av Bengan den 19 nov 2001]

OJojoj på ett sånr grafikkort? :O
eftersom det inte finns någon mekanisk fästanordning på kortet så man kan montera den på riktigt och "legitimt" sätt så skulle jag veeeerkligen avstå...

------------------
weeee!

Jo, det var det jag också tänkte...

Men kortet på den bilden är ett äldre Radeon, hittade en bild på just det kort jag tänkte skaffa: ATI All-In-Wonder Radeon8500DV

Kollar man på den bilden så ser det ut som där är 4 skruvar i kylflänsen så det går kanske att mixtra till på nåt vis. Nåväl, får väl se när kortet är ute...

------------------
MvH
/Bengan
Nyheter för datanördar

tyvärr!

kylflänsen sitter fast med värmeledande lim på GPU:n och själva fläkten sitter fastskruvad med 4 minimala skruvar i flänsen, ingen konstruktion att föredra...

------------------
weeee!

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)