webForumDet fria alternativet

Vilket Ljudkort?

Datorhårdvara

12 svar · 200 visningar · startad av Reefer

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg
Frågan#1

Tjo, eftersom Creative har avslöjat sig som pure evil med kassa produkter så är det sista gången jag använder ett kort från det skitföretaget.

Till saken;

Uppmärksamma läsare har säkert noterat att jag håller på att byta ut bettan, nu är planeringen kommen till Audiodelen i den nya datorn, två kort är intressanta;

Turtle Beach Santa Cruz

6-Speaker surround sound playback, including Virtual 5.1 processing for creating surround playback from standard stereo sources.
Cirrus Logic SoundFusion® Digital Signal Processor (DSP) renders audio effects and equalization in real time. Instantly add reverb or loudness compensation to all your audio and MIDI sources.
High-resolution converters provide crystal-clear reproduction of MP3, WAV, CD, DVD and Internet Audio with better than 96dB signal to noise ratio.
Supports all PC audio standards, including the latest in 3D positional audio for interactive PC gaming (Sensaura™, EAX™, A3D™, DS3D, IA3D). DOS game compatibility is available in Windows 95/98.
Latest PCI 2.1 compliant technology handles multiple DirectSound3D streams and full-duplex audio with ease.
Sensaura Virtual Ear™ Technology optimizes 3D positional audio for enjoying surround sound with headphones or two-channel stereo setups.

samt;

Hercules GAME THEATER XP

Data Transfer PCI 2.1 bus
Audio Processor (DSP) New generation Crystal CS4630
Audio Converters · 18-bit ADC/20-bit DAC For high audio quality at sampling rates of up to 48kHz
Full Game and Audio Compatibility · Microsoft® DirectSoundâ 3D Hardware accelerator, EAX™ 2.0, A3D™ 1.0, I3DL2, Sensaura's MacroFX™, MultiDrive™, ZoomFX™, EnvironmentFX™, allow for interactive positioning on 2 or 4 speakers or headphones.
Wavetable Synthesizer · DSP accelerated synthesis engine allows for an unlimited number of voices (64-voice hardware)
· 8MB General MIDI/GS™ sample set
· DLS support - GM™ (General MIDI)
· Yamaha Soft Synthesizer™ S-YXG50™: 676 instrument sounds and 21 drum kits Effects: reverb and chorus XG-compatible
PCI Card Connectors · DB44 connector to rack
· 1/8" *Aux Line-In jack
· Internal: MPC connectors for CD-Audio and Aux2-In.
Front Connectors · 1/4" Headphone output jack with volume control
· 1/4" Line-In 2/Mic-In toggle jack with microphone gain control
· 1/4"to 3.5mm adapter provided
· RCA Line-In jacks (left and right)
· Game port & 2 USB ports (1 and 2)
Rear Connectors · 1/8" Main stereo Line-Out jack
· 1/8" Surround stereo Line-Out jack
· 6 gold-plated Line-Out RCA connectors: (Main Left and Right/Surround Left and Right /Center/Subwoofer)
· 2 additional USB ports (3 & 4)
· DB44 connector to PCI card
· Digital S/PDIF Input (Co-axial & Optical) (32kHz, 44.1kHz, 48kHz)
· Digital S/PDIF Output (Co-axial & Optical) (Set to 48kHz)
· MIDI-In/MIDI-Out DIN connectors (MPU-401 compatible)
Rack Dimensions · 4.3 x 21.6 x 15.5cm (1/2 U) (H: 1.7 W: 8.5 D: 6.1 inches)
· Cable between the PCI card and rack: 2m (78.74 inches)

Till något av dessa kort tänkte jag kombinera med VideoLogic Sirocco Crossfire speaker system.

Så...finns det nåra riktiga datoraudiofiler som vet något/har erfarenhet av någon av dessa kort?

Eventuella kända och/eller okända problem? som tex olika hårdvarukombinationer/mobos/chipset?

Ljudupplevelse? hur pass mycket mer rockar dom skiten ur SB Live/Audigy serierna? :)

------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"

bump

------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jag har ett tre år gammalt Turtle Beach-kort i min burk och det har fungerat utan problem hela tiden. :)
Enda haken är att ljudet lägger av ibland (rätt sällan), men en vända med Rebuild Associations i Tweak UI och en omstart löser den biten. Det har börjat senaste halvåret, så jag antar att det beror på åldern. ;)

------------------
:stefan: - formerly known as Q

Hm låter skumt.

Jag lutar åt Hercules kortet eftersom den verkar ha mest stöd för olika standarder, dessutom får man ju med ett fett rack till den :e

Inga fler på wF som är audiofiler?

------------------

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Har ingen direkt koll på ljudkort, men kolla drivrutinstillgängligheten innan du köper ett kort ;)

------------------
Att påstå att jag är ett geni är som att helgonförklara djävulen

JoakimE;

Jodå, det har jag redan gjort, båda två har drivrutiner som är XP kompatibla :)

------------------

bump

------------------

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Det där Turtle Beach kortet har jag funderat på jag oxå, då det tydligen ska funka bäst på VIA moderkort :)

------------------
Att påstå att jag är ett geni är som att helgonförklara djävulen

Medlem sedan juli 20001 628 inlägg

har nån modell optisk utgång?

vore otroligt fett att ha det så man slipper muffla med analogish om man skall banka in några filer på md:n

------------------
weeee!

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Reefer, inte bumpa. Det borde en så erfaren forumräv som du veta :p.

------------------
det finns ingen.info tillgänglig.

"inside every human being there's an american trying to get out".

Reefer, inte bumpa. Det borde en så erfaren forumräv som du veta

Bump?

---------------------------------------

Men fan, är alla på wF lika tråkiga som Chainsaw och sitter och knackar C i emacs? :e

Finns det ingen som gör nåt roligt med datorn som tex att spela musik och spel och därav vet lite grann om ljudkort?

------------------

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

har nån modell optisk utgång?

Hercules'et har det.

· Digital S/PDIF Output (Co-axial & Optical) (Set to 48kHz)

------------------
"If God had wanted you to wear earrings, he'd have made you a girl." - Alabama Governor Don Siegelman :e

Ok så många audiofiler finns det ju tydligen inte på wF, men jag får tacka dom som svarat iaf.

Det lutar åt Hercules kortet, verkar vara det fetaste :)

------------------

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)