Jag har ett par frågor som jag skulle vilja ha svar på. Någon eller några kanske inte riktigt hör hemma just här men snälla, bortse från detta och försök att svara på de frågor du tror dig veta svaret på.
Först och främst så undrar jag hur man kan få reda på hur många varv ens hårddisk är på? Jag har checkat modellnumret och kollat på tillverkarens hemsida men jag kan inte hitta något om detta där. Kanske finns det något freeware som kan ge denna information?
Sedan undrar jag varför PartitionMagic beter sig som det gör. Det är ett helt underbart program men nu har jag stött på mitt första problem. Jag köpte nyligen en extra hårddisk till lagring. Jag partionerade den men det blev oallokerat utrymme kvar. Det verkar heller inte vara möjligt att allokera det. Så här ser det ut i PartitionMagic:
Disk 2
Disk Partition Type Size Mb
2 *: Unallocated 7,8
2 *: Extended 38 193,6
2 F:Media HD NTFS 38 193,6
Vidare står det Primary på de första två partitionerna och Logical på F:Media HD
Hur kan jag allokera de 7,8 Mb. Inte för att det är så speciellt mycket men jag vill utnyttja hela HD:n
Och så undrar jag också vad uttrycket bit innebär. Man pratar ju om 16, 32 och 64 bit osv, både när det gäller datorer och TV-spel. Intels nästa processor ska ju ha 64-bitsteknologi.
"Hur kan jag allokera de 7,8 Mb. Inte för att det är så speciellt mycket men jag vill utnyttja hela HD:n"
Du kan nog inte det. Om du provar att bara ha en partition på disken kanske det går. Prova att ta bort allt och skapa en ny stor partition. Gör detta utan att spara ändringarna så slipper du förlora data.
"Och så undrar jag också vad uttrycket bit innebär."
En bit är en data - 0 eller 1. 8 bitar är en byte - ett tecken. 32 bitar är storleken på databussen i dagens processorer. Det kan alltså överföras 32 bitar åt gången. Vid en busshastighet på 133 mHz blir det 4,2 miljarder bitar per sekund. Ganska mycket.
Njae... 32 bitar är den maximala pekarstorleken, eller hur stort ett normalt integer-register är. Databussen kan vara betydligt bredare, i exempelvis Athlon och Alpha används en 64-bitars buss. Enkel matematik: 133 (megahertz) * 2 (DDR) * 64 (bitar) / 8 (så det blir bytes) = 2128MB/s
------------------ Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!
Hehe, det där med bitar visste jag ju redan. Iallafall den biten att det går åtta bitar på en byte och att en bit är antingen en 1 eller 0. Hade tydligen lite järnsläpp igår så det kopplade inte riktigt.
Om jag har förstått det hela rätt så överför en processor med 32-bitsteknologi 4 byte åt gången eller med varje instruktion. En processor på 500Mhz eller 500 miljoner instruktioner per sekund kan alltså överföra 2 miljarder byte per sekund. Antalet bit i busbredd anger alltså hur många bitar som kan behandlas med varje instruktion av processorn.
Är detta rätt uppfattat.
Om jag har fattat allt rätt så är det väl också så att en processor på 500 MHz och 64-bitsteknologi är dubbelt så snabb som en med 32-bitsteknologi och med samma MHz-antal. Stämmer?
Hoppas någon kan hjälpa mig med hur man kan kolla antalet varv på hårddisken också.
Ett par funderingar bara. I PM kan man ju bestämma ifall en partition ska vara Primary eller Logical. Primary rekommenderas för operativsystem och Logical för data och applikationer. Jag testade att göra en Primary istället och då utnyttjades hela hd:n
Så nu undrar jag ifall man kan använda Primary för enbart lagring av data (det ska alltså inte vara något OS på) utan att det blir någon skillnad eller att några negativa effekter uppstår. Ska jag använda Primary och få hela hd:n allokerad eller ska jag köra med Logical som faktiskt rekommenderas och då också stå ut med att det blir ett par Mb oallokerat utrymme?
Om jag har förstått det hela rätt så överför en processor med 32-bitsteknologi 4 byte åt gången eller med varje instruktion. En processor på 500Mhz eller 500 miljoner instruktioner per sekund kan alltså överföra 2 miljarder byte per sekund. Antalet bit i busbredd anger alltså hur många bitar som kan behandlas med varje instruktion av processorn.
Nix. En 32-bitars processor kan skyffla mer data än så, eller mindre data om det behövs. Ta exempelvis Pentium 4, som kan skicka 128 bits (16 bytes) i en enda instruktion. Detta trots att den har en 64-bits buss på 100MHz QDR. Maxhastigheten på bussen är 64*100*4/8 == 3200 MB/s. Det är alltså en grym skillnad mellan hastigheten inuti processorn och allt utanför, en kunskap som har drivit Assembler-programmerare till vansinne genom åren.
Om jag har fattat allt rätt så är det väl också så att en processor på 500 MHz och 64-bitsteknologi är dubbelt så snabb som en med 32-bitsteknologi och med samma MHz-antal. Stämmer?
Inte det heller stämmer. Visst, integer-registren är större och man får en mycket bredare adressrymd. Dock innebär det att instruktionerna för att exempelvis lagra en femma i ett register blir större, vilket i sin tur innebär att det krävs med L1- och L2-utrymme för att husera de större instruktionerna. Du KAN alltså få snabbare program, men du kan också få slöare program beroende på hur de är uppbyggda.
------------------ Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!
Jaja, vi lägger ner det där nu tycker jag, hehe. Det verkar vara aldelles för invecklat för att jag ska orka förstå mig på det just nu. Istället vill jag ha hjälp med hur man kollar varvtalet på hd:n, fortfarande. Och så vill jag också ha svar på mitt inlägg här innan om Partition Magic och vilken typ av partition jag ska använda. Någon borde väl veta detta?
Detta med partionen är löst nu. Jag gjorde en Primary, det blev precis som jag ville ha det. Det verkar som att Primary är avsett för operativsystem snarare en ren lagring men det blev finfint.
Hoppas någon kan hjälpa mig med att ta reda på varvtalet på hd:n också. Det är bara det jag undrar över just nu.