Jag kände att min gamla Celeron 333 gjort sitt dessutom finns det lite pengar över.
Jag hade tänkt mig till att börja med köpa processor och moderkort.
Processor någon Celeron II >1GHz
Men till det som ger mig mest huvudbry:
Moderkort jag har tittat lite här och där och kommit fram till att ett Abit ST6 kanske skulle funka. Är det någon som har erfarenheter av detta moderkort?
Det har ljudkretsar, Stereo AC97 Audio CODEC, någon som vet om det är nått att hänga i julgranen? (Jag kan tyvärr inte använda mitt ISA-ljudkort längre pga av moderkortet inte har några ISA-platser)
En sak till, klarar min nätdel på 250W att driva detta eller måste jag köpa ny nätdel oxå?
------------------ F.Sundström Den som söker skall finna!
samt mobo ASUS A7V-E KT133 6PCI 1AGP 2DIMM UDMA100 SocketA ATX, också @ http://www.datorbutiken.com/se/p/90103.htm för fjuttiga 857 SEK, obs att det är ett KT133 och inte KT133A chipset på det kortet, det senare chipset:et har haft vissa stabilitetsproblem, det absolut stabilaste av dom är KT133.
------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"
Reefer: Jag vill inte köra AMD eftersom alla datorer med AMD-processorer jag stött på har trilskats ordentligt. En Athlon 800 som vägrade installera Win98 en K6-3D-nånting led av värmeprobs med bra kylning osv osv...
D U R O N stavas processorn som du ska ha, kan det öht vara möjligt att få mer pang-pang för dom struntpengar det är frågan om?
Jag tror jag kommer att uppleva en massa pangpang med en processor som går dryga 3 ggr fortare dessutom en buss som går 1.5 gånger fortare...
Jag tror jag kommer att uppleva en massa pangpang med en processor som går dryga 3 ggr fortare dessutom en buss som går 1.5 gånger fortare...
Vet du riktigt vad du pratar om här? ;)
Plocka fram vilket halvseriöst test som helst så kickar Duron skiten ur Celeron med råge, dessutom är den uppe och sniffar i Pentium III prestanda, det är inte datorkrig, det är faktum.
Men visst...vill du betala mer för mindre så är det väl upp till dig.
------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
Jag vill inte argumentera om varför jag väljer ett Intel-system framför ett AMD-system, jag har redan förklarat varför jag inte vill köra AMD... nog tjatat om det och åter till de frågor jag vill ha svar på.
*tsss* jag har trots allt börjat snegla lite på den Duron-lösning som Reefer nämner ovan... men AMD drar en massa ström? Mitt "gamla" nättagg lär väl inte funka med en AMD?
Alla moderna processorer inriktade på prestanda drar mycket ström. Du får nog räkna med att den drar 50W vid maxlast, och grafikkortet drar säkerligen lika mycket om det är ett nytt, modernt och äckligt kort.
Mors, förresten.
------------------ Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!
Jag inhandlade precis ungefär samma konfiguration som Reefer nämner ovanför, förutom att jag tog en 750Mhz Duron för ~500kr. Fungerar ypperligt, för blott 3000 kr har jag nu en väl fungerande DiVX-spelarburk kopplad till min TV (2000:- för processor, mobo och 256MB minne samt 1000:- för begagnad burk och ett TNT2-kort), billigare än så blir det inte :)
Go AMD!
------------------
det finns ingen.info tillgänglig.
"inside every human being there's an american trying to get out".
sgtpepper: Jag har redan 192MB i den här burken som jag skriver på nu varav 128 MB som skall få ett fortsatt trevligt liv... OT: det kostade mig dryga 2000 att köpa den 128 modulen, så den måste bara vara bra ;)
------------------
Sorry Reefer om jag hetsade upp mig lite.. men som det verkar så kommer jag att beställa AMD-systemet det känns som om jag får mer för pengarna trots att det är AMD ;)