webForumDet fria alternativet

P4 och SDRAM

Datorhårdvara

5 svar · 156 visningar · startad av Nippery

Medlem sedan okt. 20012 inlägg
Frågan#1

Jag har två frågor som jag skulle vilja få besvarade:

1. Är det värt att köpa en P4 med SDRAM? Vi har nämligen fått ett erbjudande om ”Hem-PC” från min mammas jobb, alltså är det ganska förmånligt. Datorn i fråga är en Compaq Presario 8000EA med bl.a. P4 1.7 GHz, 512 MB SDRAM m.m. Hur mycket slöas datorn ner p.g.a. SDRAM:et? OS:et kommer att bli Windows XP Home Edition. Kanske ska nämna att jag mest använder datorn till spel (övervägande Quake3), ibland också webdesign. =)

2. Datorn är även utrustad med ett GeForce 3 TI200 64 MB, kan TI200-korten liknas vid GF2:s MX-kort, och i såfall hur förhåller sig de (TI200) korten till ett GF2ultra 64mb t.ex.?

/Jens

------------------
/Jens

Medlem sedan sep. 20001 124 inlägg

P4 + SDRAM != Sant. Det här är en usel kombination, rätt ut sagt. Genom att välja SDRAM försvinner den enda fördelen som P4 har gentemot andra processorer, så det är ett fruktansvärt dåligt val. Untefär som att köpa en Ferarri för att dra hästsläp.

Ti 200-kortet ska vara ungefär som ett GF2, om jag inte minns helt fel.

------------------
Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!

Medlem sedan dec. 2000596 inlägg

Compaq... urk... :x :x :x

------------------

Medlem sedan okt. 20012 inlägg

Tråkigt, men väntat, att höra... Men nu är det så att vi fick välja mellan 3 olika "paket": en prestanda-dator (den ovan nämnda P4:an), en bärbar (inget alternativ att fundera över) och en, lite mer "medelmåttig" dator, nämligen en Athlon 1.2 GHz, 256 RAM. Grafikkortet är ingen höjdare, bara ett GF2MX 64mb, men om man bara bytte det, och kanske slängde i lite mer RAM så skulle kanske den vara ett bättre alternativ?
Som sagt, datorn ska mest vara till spel.
Vad tror ni om Athlon-datorn?

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Tja, långt mer prestanda än P4an iaf...

------------------
Att påstå att jag är ett geni är som att helgonförklara djävulen

Medlem sedan sep. 20001 124 inlägg

MX-korten är rätt så bra faktiskt. Jag har ett sådant i min gigahertz-burk och kan köra Max Payne och liknande tunga spel utan problem. Det verkar vara ett långt bättre val för en person som vill ha en snabb dator och inte en dyr dator.

------------------
Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
116 ms — ändringar (db)