Håller på med mitt första datorbygge men det går inte så bra. Har satt i processorn och ett ram-minne på moderkortet och tänkte nu göra ett sk minnestest. Jag kopplade i strömmen från lådan till moderkortet, power(start)knappen till moderkortet, lådans fläkt startade när jag satte i lådans strömmkontakt och skärmen... Men inget minnestest visades på skärmen...ingenting... Är det fel på moderkortet eller har jag missat nåt?
Piper datorn vid uppstart? Det är i så fall ett tecken på fel, konsultera moderkortsmanualen för beskrivning av vad de olika pipen innebär.
Vad använder du för minne? Om du kör rambus-minnen så måste dom sättas in parvis (undantaget moderkort med i820 chipset).
Har du kollat att allt sitter i ordentligt. T.ex minneskretsar kan vara svåra som satan att få in ordentligt i sockeln, det gäller att pressa för kung och fosterland, men ej så hårt att mobo-t spricker.. För grafikkortet gäller samma sak, kan vara struligt att få i det, dubbelkolla.
Plita ned vad du kör för hårdvara som t.ex minnestyp, processor, moderkort etc. Samt vad som händer vid uppstart, händer det inte ett skit, piper det, flimrar skärmen till? osv.
------------------
det finns ingen.info tillgänglig.
"inside every human being there's an american trying to get out".
Moderkort: Asus A7V133-VM för Socket A - Med inbyggt ljud och grafikkort.
Minnestyp: Original SDRAM PC133 256MB 7-7,5ns. Borde funka bra me ett tycker jag iaf...
Processor: AMD Duron 750MHz OEM 200MHz bus
Låda: M-ATX, Aopen HQ85, 150W
Det händer ingenting när jag försöker starta upp datorn, inget ljud eller flimmer...skärmen går inte ens till "grönt läge" på lampan...utan står i "gult läge".