webForumDet fria alternativet

Trasigt nätverkskort m.m.

Datorhårdvara

12 svar · 405 visningar · startad av Swey

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg
Frågan#1

Hej!
Jag har köpt en ny dator nu. Den kom i delar, så jag har monterat ihop den själv. Det gick dock inte så bra som jag hade hoppas.

Nätverkskortet fungerar inte. Windows hittar drivrutinerna och allt ser ut att fungera bra. Problemet är att den inte kan kontakta DHCP-servern. Jag får alltså ingen IP-adress och kan inte använda nätverkskortet över huvudtaget. Jag kör med standardinställningar på Windows 2000 (vilket är dynamisk IP-adress). Är nätverkskortet trasigt? Andra nätverkoskort hittar DHCP-servern direkt.

Ett annat problem jag har, är att jag inte alltid kan starta om datorn. Ibland när jag startar om datorn låser den sig. Varken skärmen, tangentbordet eller musen får någon kontakt, alla fläktar snurrar och alla lampor lyser. Detta händer även om jag stänger av datorn och försöker sätta på den igen. Om jag väntar ett tag kan jag få igång den. Värmeproblem? Mainboard: 32C. CPU: 52,5C.

Moderkortet är ett EPOX 8KHA+ och processorn är AMD T-bird 1,4. Den enda fläkt jag har är Taisol CGK760092 plus de som följer med moderkort och grafikkort. Datorn är köpt hos Datorbutiken.com.

Tack, för all hjälp!!

------------------
- Swey
A hacker from the south

[Redigerat av Swey den 20 okt 2001]

Medlem sedan sep. 2000780 inlägg

Är nätverkskortet trasigt? Andra nätverkoskort hittar DHCP-servern direkt.

Kör du med Netgear?

------------------
- Razofish a.k.a. Per

Nä, 3Com 3C905 Etherlink III.
Har frågat på Eforum också. Där står allt om det problemet. http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=225969

Fast ett värre problem är att datorn inte alltid startar. Jag är ganska säker på att det är värmeproblem. Hur lösa? Kylpasta, extra fläkt, ny fläkt?

------------------
- Swey
A hacker from the south

[Redigerat av Swey den 22 okt 2001]

Medlem sedan maj 2001787 inlägg

Jag har en temperatur på över 50 grader för jämnan och det har aldrig varit några bekymmer.

------------------
"signatur"

Varför är det bekymmer för mig då???

------------------
- Swey
A hacker from the south

Medlem sedan juli 2001183 inlägg

Har oxå varit med om ett liknande problem. Testa med en annan pci-slot, det löste vårat problem konstigt nog =)

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Jag har kört min Thunderbird i 65 grader utan att den låst sig...

Har testat nätverkskortet i en annan dator, fungerar inte där heller.

Ni får gärna säga att eran AMD har varit uppe i 100 grader, men det hjälper inte mig. Jag kan inte starta datorn när processorn är varmare än 50 grader. Kan någon förstå vad det beror på?

Oj, det blev fel länk till Eforum. Det är fixat nu.

------------------
- Swey
A hacker from the south

[Redigerat av Swey den 22 okt 2001]

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Trasig... dvs nått som inte får kontakt pga att det utvidgar sig i värmen du kanske förstår. Det är mitt tips!

------------------
F.Sundström
Den som söker skall finna!

[Redigerat av Klös den 22 okt 2001]

Förklara gärna vad du menar. Menar du att nätverkskortet skulle utvidga sig?

------------------
- Swey
A hacker from the south

Nä processorn menade jag, när den blir varm så kanske det är någon lödning eller ledning som utvidgar sig och därmed medför att det inte blir ordentlig kontakt. Fast detta är bara en teori.
/r angående nätverkskortet så kan du nog skicka det till nätverkskortens himmel ;)

------------------
F.Sundström

Tror du verkligen att delar utvidgar sig redan vid 60 grader? Det skulle kunna vara så, men det låter konstigt. Jag har köpt en chassifläkt och kylpasta, så jag får se om problemet löser sig nu.

Ska skicka tillbaka nätverkskortet till Datorbutiken.

------------------
- Swey
A hacker from the south

Ja, jag tror att det utvidgar sig vid så "låga" temperaturer eftersom det är så smått redan (vi snackar mikrometer här) så nog måste passformen vara ganska exakt för att allt ska fungera. Men som sagt jag gissar bara, vi får hoppas att det blir bättre med effektivare kylning :)

/r
Efter att ha räknat lite så upptäckte jag att en temperaturökning på 25 grade medför att koppar blir 0.04% längre...
Vad kan man dra för slutsatser av det vet jag inte :)

------------------
F.Sundström

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)