webForumDet fria alternativet

ny hårddisk på ATA100 slinga

Datorhårdvara

3 svar · 157 visningar · startad av rollo

Medlem sedan aug. 2001203 inlägg
Frågan#1

Hej!

Skaffade en IBM Deskstar 60GXP 40GB igår och skulle stoppa in den i burken nu och stötte på patrull!

Hur jag än gör så får jag inte upp den i windows eller så startar inte datorn!

Jag har ATA100 på ett ASUS A7V och jag började med att sätta den som slav, men då ville BIOSen bota från den och när jag satte den på egen sladd, då tog BIOSen och placerade den på slinga 2, men när windows kommit igång crashade windows och vid ombotningen så botar den inte alls!

Jag är lost, fattar inget!
Hjälp!

rollo

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Om du inte patchat w2k med SP2 eller just ATA100 patchen så blir det så.

------------------
"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"

Medlem sedan aug. 2001203 inlägg

SP2 är på win2k installerat!

Igår satte jag den på en egen slinga som cable select, då funkade den och det gick att skriva till o läsa från disken. Ibland fick den hjärnsläpp och ville ha 30 minuter på sig att flytta en fil!

Senare blev det en totalcrash av datorn och de ville att jag skulle hämta ACPI-drivrutiner, eller ngt åt det hållet, så nu skall jag uppgradera BIOS o drivrutiner för Promise ATA100 kontrollern!

rollo

[Redigerat av rollo den 14 okt 2001]

Medlem sedan maj 20002 597 inlägg

Flasha BIOS e ett måste om du inte har gjort det förut. De tidiga biosversionerna på A7V var mycket dåliga och man kunde få många
undrliga fel, till exempel att man tappade IDE-enheter.

Du får ej heller ha ett PCI-kort i PCI-platsen som delar IRQ med Promisekontrollern såvida det inte är nåt kontrollerkort.

------------------
O Yeah!
I wouldn't if I couldn't

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)