För en vecka sen elelr så så drabbades min burk av ett virus och det spred sig över ganska så många filer i burken.
I går så släppte jag lös norton antivirus på det och det satte då en massa filer i karantän. Eftersom det gjorde att jag inte kunde köra olika program så tänkte jag att jag formaterar om C: och installerar W2k på nytt.
Skapade bootdisketter, formaterade C: installationsprogrammet och datorn startade om, precis som den skall göra. Såhär långt gick allt bra. Men det är när datorn drar igång igen med sitt grafiska installationsprogram som allting går åt skogen.
Den kör "installing devices" eller vad det nu heter och kommer ungefär halvvägs. Sedan kommer detta felmeddelandet upp på en helt blå skärm:
*** Hardware Malfunction
Call your hardware vendor for support
*** The system has halted
Det ser inte bra ut eller? Vad kan det vara som inte fungerar och hur skall man få det till att fungera? Jag installerade ju w2k för bara en månad sen eller så och då var allt som det skulle vara.
Har du provat att plocka ur löstagbara kort såsom nätverkskort, grafikkort, ljudkort, minnesmoduler osv och satt i dom igen? Kan beror på dålig kontakt om du har tur. Om det inte funkar så testa utan något kort för att på så sätt kolla vad det kan vara som inte vill vara med och leka.
Det som är irriterande är ju att datorn fungerade fint innan dess att jag formaterade om den. Då var det inga problem alls att köra den.
Det enda som jag egentligen kan plocka ur är nätverkskortet. Ljudkort har jag inte. Skulle vara om man plockade ur floppyn och en minnesmodul också (har två på 128 mb vardera).
Vad tror vi, det är garanterat ett "riktigt" fel någonstans och inte bara installationen som försöker göra livet surt för mig.
Tror jag skall försöka med att installera RH också för att se om det funkar.
Nu vet jag vad det var, och datorn har gått igång. Det var mitt inbyggda ljud på moderkortet som strulade. Disablade det i BIOS och så funkade det.
Att det visade fel i installationen, betyder det att den funktionen är kass på moderkortet eller kan det vara att W2k helt enkelt inte fattar vad det är frågan om? Saken är nämligen den att ljudet har varit lite "laggigt" när det fungerat också. Skulle det kunna vara så att det inte fungerar som det ska?
Låter mycket troligt ja. Det ljudkortet kanske inte har win2k-stöd eller nåt. Kolla i handböckerna eller nåt för att se vad det är för ljudkort och gör en koll på deras hemsida.
282 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e