webForumDet fria alternativet

Köpråd

Datorhårdvara

6 svar · 428 visningar · startad av Sammy

Medlem sedan maj 2000202 inlägg
Frågan#1

Jag har precis införskaffat mig en ny processor (AMD Athlon Thunderbird 1200MHz/1.2GHz 256Kb 266MHz 0.18 bulk SocketA) ifrån datorbutiken.com.

Vilket moderkort bör jag införskaffa? Jag är ute efter stabilitet och mitt syfte är ej att överklocka processorn.

Jag har funderat på ett moderkort ifrån komplett.se:
Abit KG7RAID Moderkort Socket A (DDR AMD761, ATA/100, RAID, ATX 266mhz FSB)

Vad jag förstått så måste jag ha speciella DDR-minnen till detta kort, eller fungerar det med SDRAM-minnen också?

Jag har också funderat på om jag behöver RAID eller inte? Innebär RAID att man kan lättare göra backuper ifrån hårddiskar?
Behövs verkligen det?

En annan sak jag också undrar över är vilken processorfläkt jag ska införskaffa? Jag vill ha en så effektiv men så tyts som möjligt.

Tacksam för svar...

------------------
/Sammy Swärd

Medlem sedan maj 2001787 inlägg

Jag har ett ASUS A7A-266 och det går skitbra, finns minnesplatser för både SDRAM och DDR-minnen. Det använder ALI chipset och jag vet att många fnyser åt det men för mig funkar det klockrent.

Det finns knappt fläktar som både är effektiva och tysta. Jag har modifierat mitt chassie lite och satt in två 120 mm fläktar som går på låga varv och bytt processorfläkten till en sämre (tystare) modell.

------------------
"signatur"

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

EPoX 8K7A - Stabil moderkaka!

Har frågat runt lite på andra forum också och jag är förvånad över att så många moderkort är stabila? (många som säger olika moderkort)

Detta förvånar mig då det är ett svårt val? Jag har heller inte hört något negativt om något kort vilket också förvånar mig?

------------------
/Sammy Swärd

Medlem sedan juni 2001135 inlägg

Jag kör med Asus A7M266 och det är hur stabilt som helst. En tumregel är att om man vill ha ett stabilt kort så ska chip setet på moderkortet vara det samma som CPU'n. Dvs
Asus A7M266 AMD chip set + AMD CPU= Stabilt
Mobo med Via Chip set + AMD CPU= Inte lika stabilt. ;)

------------------
Vissa här i världen har ju lyckats få CompTIA A+. Som jag då! :)

Det var en ny vetskap för mig ;)

Jag hittar bara moderkort AMD chipset med DDR minnen...

Vad är det för skillnad på DDR minnen och PC133 minnen?

------------------
/Sammy Swärd

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Tronic: VIA baserade kort är idag lika stabila som AMD/intels...

------------------
Att påstå att jag är ett geni är som att helgonförklara djävulen

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)