webForumDet fria alternativet

Dålig kunskap

Datorhårdvara

9 svar · 169 visningar · startad av Donut

Medlem sedan sep. 20014 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

Om någon månad får jag hem en ny dator till huset som jag tänker använda ganska flitigt.
Saken är den att datorn leveraras utan OS, alltså en helt ren hårddisk. Problemet är att jag aldrig har installerat ett OS på en ren hårddisk i hela mitt liv. Dessutom så har jag hört att man skall göra en hel del ändringar i bios. Jag har noll koll på bios.

Hur fungerar installation steg-för-steg och vilka ändringar i bios skall jag göra?
Hur fungerar det här med partition och formatering av hårddisken. När görs det?
Jag vill ha in både W2K och SuSe på datorn. W2k skall installeras först. Hur görs detta?

Datorn:
-------
AMD Thunderbird 1,4Ghz
EPoX 8K7A DDR
IBM 60gig hdd
512 DDR-RAM
Point of view Graffekort
--------

Jag trodde att detta var ett proffsforum med snabba svar?

För svår fråga kanske?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Med den inställningen lär du få svårt att få några svar vilket forum du än ställer frågan i... :l

------------------

...Ganska kul(?) att kolla på olika forum där killar i 16-17 års åldern (kvalificerad gissning) sitter och gnäller på att det är någonting fel på deras Windows 2000 Advanced Server...
Reefer http://program.webforum.nu/wf/Forum11/HTML/000838.html

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Ja det var en jättesvår fråga som säkerligen aldrig har blivit ställd förut i detta forum men om du söker lite i windowsforumet så får du säkert ungefär ett par hundra träffar om hur man installerar windows. Fast vill du ha ett svar här i forumet för svåra frågor så kan du testa att boota från cd-skivan och följa instruktionerna på skärmen. ;)

Stoffe, det var menat som ett skämt, men tar du illa upp utav de orden så okej, kanske lite dumt sagt.

SirPeter, redan här blir det svårt, jag har som ovan nämnt aldrig pysslat med bios på en dator förut. Totalt blankt i huvudet alltså. Var ändrar man bootordningen?

Ska söka lite i windowsforumet och kolla lite om jag hittar något skoj.

Synd att ingen kunde (ville) svara på frågorna rätt av bara.

Det beror helt på vad det är för version av BIOS du har. Det varierar en hel del. Börja med att testa om den inte går igång från skivan utan att göra något.

Medlem sedan maj 2001406 inlägg

Läs manualen du får med moderkortet så ser du var du ändrar boot ordningen ...
sätt CDrom som första ... floppy andra och hårddisk 3:de

Sen stoppar du i w2k cd skivan och startar om ...

sen väljer du att installera så får du fråga om vilken partition du vill använda ... eller om du vill skapa en ny ... skapa en ny som är lite mindre än hårddisken så att du får plats med linux också ...

sen trycker du typ på 'nästa' till windows har blivit installerat ...

linux .... det får nån annan förklara ..

Medlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Installationsanvisningar för Linux:

1. Skaffa en CD med valfri distro.
2. Kasta bort den när du inser att du knappast lär få in Linux om du inte ens kan navigera runt i BIOS med den dokumentation som följer med datorn.

------------------
Hollowhead - om den långhårige dåren själv får välja!

Chainsaw>> :e

Smart Chainsaw, jag har inte fått datorn än, och därför har jag ingen manual att kolla i. Hade jag haft kunskapen på papper så skulle jag knappast ställt en fråga i detta forum.

Denna tråd skapade jag i förberedande syfte.

[Redigerat av Donut den 15 sep 2001]

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)