AMD är ingen processor, det är ett företag som (bland annat) gör processorer... Jag vet dock inte så mycket om skillnaderna mellan Celeron, Pentium och Athlon/Duron... *påpeka* ;)
------------------ "If God had wanted you to wear earrings, he'd have made you a girl." - Alabama Governor Don Siegelman :e
Celeron är en budgetprocessor som har mindre cache och slöare bus än sin storebror.
Samma gäller faktiskt AMDs sortiment.
Den processor som är mest prisvärd idag är Thunderbird 1,4 ghz som går att köpa för runt 1500 kr.
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
Den som väljer Celeron för en dator i nuläget ska jag personligen söka upp och skratta åt. Vill du ha så lite processorkraft som möjligt för så mycket pengar som möjligt: välj Celeron.
P3 är en rätt kapabel processor, men kommer alldeles strax att få en otrevlig död eftersom den dels inte skalar vidare uppåt i hastighet och dels slår P4 1.8GHz på fingrarna.
P4 ja... Här finns egentligen bara en sak att säga: NEJ. Kan komma att ändras om DDR SDRAM kan användas till processorn och att Intel helt designar om den för att fungera bättre med icke-optimerad kod. Förvänta dig P4-optimeringar i de flesta program ungefär år 2005 eller senare.
Athlon är ett litet beräkningshungrigt monster med mycket bra prestanda. Synd bara att strömförbrukningen också är mycket bra.
Duron är en Athlon, men med 64kb cache på nivå 2 istället för 256kb. Billig, men ger ändå bara 0-10% sämre prestanda än en Athlon på samma hastighet (i de flesta fall).
------------------
Den fruktade Motorgåsen - på korståg för att utrota popup-fönster, Flash-banners, nykterister utan humor som befinner sig på samma fest som mig, felaktiga ordspråk, öl som inte smakar gott och andra styggelser!
266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e