webForumDet fria alternativet

Startproblem

Datorhårdvara

2 svar · 142 visningar · startad av Alvar s

Medlem sedan mars 2000398 inlägg
Frågan#1

Det här kanske inte är en direkt "hårdvara" fråga men det passar förmodligen bäst här eftersom jag misstänker att det är interna fel...

Jag hade problem med att starta en dator i skolan och efter några dagar så gick den inte igång alls ( när man sätter på den så låter det som den går igång men sen blir den tyst och laddar för fullt, fast den inte gör något )

Jag trodde att det var fel på datorn så jag gick för att hämta en annan och kopplade in den också, då hände samma sak med den datorn! Jag bytte ut alla strömsladdar till den andra datorn men det hjälpte inte, så frågan är:

Vad är det som är fel? Jag är helt säker på att den andra datorn fungerade bra innan, det är endast skärmen som använts på de båda datorerna, kan skärmen orsaka nåt fel på en dator? Värt att veta är att dator ett gick ganska bra i början, men det blev svårare och svårare att få igång den och nu är det helt omöjligt.

------------------
One technique mastered is better than one hundred sampled.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

En kompis satt på ett LAN med lånad skärm i 8 timmar och fick inte igång sin maskin. Det funkade under "dosdelen" av uppstarten (Win98) men sen stannade allting.Som ett sista försök provade han med en annan skärm och då funkade allt igen, så visst kan skärmen påverka datorn.

------------------
// Niklas

"There is no guarantee that this message has been read or understood."

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

om datorns hårdvara fungerar och där inte är en skärm i så ger moderkortet ifrån sig 2 medel-korta pip (om pc speakern är inkopplad).

Får du inga pip alls när du startar datorn? CPUn eller minnet är det första jag skulle titta på.
Prova plocka ut allting förutom det allra nödvändigaste å jobba dig fram.

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)