webForumDet fria alternativet

MPEG-kort

Datorhårdvara

4 svar · 182 visningar · startad av kristoffer

Medlem sedan juni 20001 257 inlägg
Frågan#1

Till min förra dator köpte jag ett MPEG-kort för att DVD-filmerna skulle gå att se. Jag antar att det var för att cpu:n inte klarade jobbet. Är det så? I så fall behövs inget sådant kort till dagens datorer med > 1GHz CPU eller?

------------------
http://www.tavlingar.se

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

inbyggt i dom flesta nya grafikkort - men annars går det att köra med software avkodning.. (ska göra det iaf)

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Det behövs inte. Min P3 800 mhz med 128 mb ram klarar av att spela upp DVD filmer galant ;)

------------------
<[MK]> "bönderna kämpar för bredband"

Medlem sedan juli 20001 628 inlägg

om man vill ha great superduper bild på tv:n är ett mpegkort att rekommendera...liknande komponenter som en stationär dvd spelare innehåller.

men som sagt....rätt onödigt när dagens burkar är tillräckligt snabba för att klara detta själv med marginal...och att sen grafikkort har tv ut försvårar det inte precis :)

------------------
weeee!

Medlem sedan jan. 20001 006 inlägg

Mpegkort har oftast en digital ljudutgång (Dolby Digital), vilket de flesta vanliga ljudkort saknar. Men har du ingen hembioanläggning till ljudet spelar det kanske mindre roll..

/j

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)