Förmodligen är din dators BIOS inställd på Plug 'n' Play-OS. Ändra detta till "Non Plug 'n' Play" och försök igen.
Sen ska du ha "credit" för att köra gamla hederliga DOS... ;)
14 svar · 486 visningar · startad av Swey
Hej,
Hur bär man sig åt egentligen för att få Creative Labs Sound Blaster 128 PCI att fungera under DOS? Jag är lite nostalgisk av mig och kör därför gamla DOS-spel då och då. Känns lite tråkigt att inte kunna få ljud till dem.
Somliga säger att det inte går att få SB128 att fungera under DOS och det finns inte heller några drivrutiner till det. Men eftersom det står följande på produktsidan för SB128 tycker jag det är underligt.
Because it uses Sound Blaster PCI technology you won't have to worry about compatibility. Creative's patented technology provides near-perfect Sound Blaster emulation. This means that the Sound Blaster PCI128 works with the existing base of MS-DOS® and Windows® titles.
Jag har testat att ladda ned olika drivrutiner utan framgång. Det stor att den inte kan initiera ljudkortet på adress 220. Inte heller fungerar några andra adresser.
Vad ska jag göra?
------------------
- Swey
Skriv först, tänk sen!
[Redigerat av Swey den 10 okt 2000]
Förmodligen är din dators BIOS inställd på Plug 'n' Play-OS. Ändra detta till "Non Plug 'n' Play" och försök igen.
Sen ska du ha "credit" för att köra gamla hederliga DOS... ;)
Nja, jag tror inte det. När jag kollade i BIOS-inställningarna stod det "Plug and play aware O/S - No" så det är nog inte därför. Det fanns visserligen en hel sida med inställningar för PnP. Kan det vara något annat?
------------------
- Swey
Skriv först, tänk sen!
Det enda jag har är Win 98 startdiskett. Inte några SET etc. När jag försöker installera ljudrivrutiner står det att den inte kan initiera ljudkortet och samma sak om jag försöker ställa in vilket ljudkort jag har direkt i spelet.
Rikard,
Må så va men nu har jag inget annat val. :l
Tack ändå
------------------
- Swey
Skriv först, tänk sen!
Jag har ändrat IRQ för ljudkortet från 9 till 5. Eftersom 9 inte finns med bland alternativen när man väljer IRQ för ljudkortet så trodde jag det kunde vara ett problem. Det hjälpte inte dock.
Det är fortfarande inget program som hittar något ljudkort.
------------------
- Swey
A hacker from the south
Jag har ett SB Live! Value och när jag installerade det i Win98 la det till en SB16-emulator i autoexec.bat.
Finns det inget liknande till SB128 kanske?
<nyfiken>
Vilka spel är det du kör?
</nyfiken>
[Redigerat av mappo den 07 aug 2001]
"Finns det inget liknande till SB128 kanske?"
Inget som jag har sett. Men jag har laddat hem en drivrutin för SB16/AWE32, problemet är att den inte hittar något ljudkort. Den klagar på hex-adressen (220).
Drivrutiner för ljudkort brukar väl följa med spel? Problemet är ju att inget spel hittar något ljudkort i DOS. När jag kör dem under Widnows däremot fungerar ljudet, men få av spelen fungerar bra (eller över huvud taget) i Windows.
Spelen är Lemmings 1-2, BASS, TD3, Pinball Fantasies/Illusions m.fl.
------------------
- Swey
A hacker from the south
kasst läge :( , drivrutinerna för sb16/32 kommer inte att funka då dessa är för isa inte pci kort.
dessa kort behöver dessutom normalt inga drivrutiner (vad de gör som du skaffat är att man kan tex få upp en volymkontroll i dos och liknande)
har själv dessutom ett live kort och det är verkligen near-perfect emulering - mycket fungerar inte.
------------------
"Happiness is being one of the gang." - C. Schulz
(c) 1971 United Feature Syndicate Inc.
Jo, jag har förstått att det är PCI som är problemet. Fast problemet är egentligen att de inte har skickat med några drivrutiner för DOS. När jag söker efter drivrutiner på deras webbplats står det
"We are sorry! The drivers are currently unavailable.
The drivers will be back online as soon as possible.
We apologize for the inconvenience caused."
Nu är min fråga. Kan man ladda ned drivrutiner någon annanstans? Jag tror att drivrutinerna för SB Live! kan fungera för mitt ljudkort också. I alla fall den delen som är för DOS.
Kanske någon kan e-posta?
Tack
------------------
- Swey
A hacker from the south