Eftersom du skriver "slav" får man väl anta att du studerat och följt dokumentationens anvisningar ang byglarnas placering m.m..
Hursomhelst tror jag att du får snabbare och bättre hjälp om du berättar om dator- och hårddiskfabrikat och -typ. :)
7 svar · 161 visningar · startad av Beckis
Har satt in en ny hårddisk som slav i datorn. Men i windows syns den inte. I bios står det "none" vid slav.Jag hämtade då den senaste biosen och la in men det hjälpte inte. Är det någon som kan hjälpa mig med mitt problem ?
Tack på förhand Beckis
Eftersom du skriver "slav" får man väl anta att du studerat och följt dokumentationens anvisningar ang byglarnas placering m.m..
Hursomhelst tror jag att du får snabbare och bättre hjälp om du berättar om dator- och hårddiskfabrikat och -typ. :)
Den disk jag satt in är en IBM 46 gb och byglarna sitter som slav
Prova att ansluta enbart den nya hårddisken - utan någon annan IDE anslutning, såsom CD-Brännare, CD-läsare eller hårddisk.
Sedan kör du autodetect, och ser om hårddisken "ploppar" upp på någon plats.
Om du då ser att den kanske "ploppar" upp som primary master, så kan du ju bara fixa till resten sedan.
------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
<A HREF="http://www.brimba.nu/default.asp?oPID=poll&PollID=19" TARGET=_blank>Skulle du äta på restaurang, om det var rökförbud?
</A>Varför blir mina isbitar inte lika klara som i reklamen?
De har jag inte provat. Men kopplade jag bort min andra disk så hittade den iallafall inte.Inte heller om jag satt den som master eller cabel select eller slave
Förmodar du kollat att den nya får spänningsmatning :q
Eftersom den verkar så pass död vore det nog önskvärt testa om den verkligen är hel.
kolla först och främst så hårddisken går igång.. med nya tysta hårddiskar kan detta vara ett problem men det ska gå att höra (eller se, visa hd:ar har lysdioder). går den igång är det helt enkelt inställningar i bios samt byglingar du ska titta på. Om du har AUTO som inställningen för HDn i bios hittar datorn hdn när du startar upp (i IDE uppräkningen, på samma "sida" där den räknar upp ramminne)? Om den gör det är det bara att Win98 inte mountat HDn.
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
Jag kollade hårddisken och det stämde den var trasig.