webForumDet fria alternativet

Cool processor

Datorhårdvara

16 svar · 218 visningar · startad av emission

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg
Frågan#1

Tjohopp!

Någon som har något tips på vad jag kan använda för processor(x86)/klockfrekvens om jag vill slippa all form av fläktkylning i lådan?

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Cyrix skall visst inte bli alltför varma. Frågan är dock om de klarar sig utan någon kylning.

------------------
Mitt namn är Bonde. Janne Bonde.
Med rätt att skörda.

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Kylning är inte samma sak som fläktkylning oelboll.

------------------
Serva electiones tuas ut desineris et redi ad investigationem.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Medlem sedan juli 20001 628 inlägg

tillverkare som HP, compaq och dell brukar använda enorma flänsar och ha smarta konstruerade lådor till sina p3:or...då räcker det med deras nätaggs fläkt för att skafa luftströmmningar...

men som sagt, detta testar de ganska noga för att förhindra eventuella överhettningar...så varje lösning är inviduell beroende på konfiguration och chassi

------------------
weeee!

glömde egentligen ge ett riktigt svar där på din fråga...

p3 cpu:er på 700 mhz har jag sett utan aktiv kylning..dvs endast en gigantisk fläns.

har sett att datormärken kört en del amd cpu:er på samma sätt åxå.

------------------
weeee!

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Muzzy, gott att du rättar till saker och ting i min förvirrade hjärna.

Får skylla på att jag skriver snabbare än jag tänker.... §e

------------------
Mitt namn är Bonde. Janne Bonde.
Med rätt att skörda.

oelbal: ;)

emission: Crusoe kanske kan vara nåt?

------------------
Serva electiones tuas ut desineris et redi ad investigationem.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

tillochmed intels 64bitars cpu itanium eller quadro system av deras p4 xeon har bara flänsar. ingen aktiv kylning med fläktar på dessa flänsar asså...

MEN burkarna har enorm luftgenomströmning :(
chassit liknar en vindtunnel.

med andra ord så räcker det med fläns om man har tillräklig chassi kylning...

en 700 mhz cpu med gigantisk fläns i ett chassi med ett antal tysta fläktar skulle nog inte vara så helt fel

------------------
weeee!

Medlem sedan nov. 19991 033 inlägg

Du behöver ingen kylfläkt om du inte vill. Det finns ju vattenpumpar numera :)

tycker vatten kylning är en jobbig, omständig och inte så driftsäker lösning om man inte orkar pula eller dona

ett par tysta chassi fläktar och ren ordningsamt system utan för mycket sladdar osv skulle göra en cpu med enbart stor fläns rätt kall, i alla fall tillräckligt kall.

------------------
weeee!

Skulle nog inte vilja ha vatten själv i min maskin. Kablar är som du säger, en ganska viktig detalj har jag märkt.
Har man en brännare, kanske ett par CD-spelare och några extradiskar, så blockerar flatkablarna mer eller mindre all genomströmmningen av luft.

Finns dock numera "runda flatkablar" och det blir faktisk mycket bättre i lådan med dessa.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Om jag har förstått emission rätt är denna burk tänkt att användas som brandvägg - inget onödigt smäck som cd-spelare/-brännare eller annat som täcker eventuella kylvägar. :)

En router då alltså :)
För att återgå till själva frågan.
Jag tror att processosorer på socket FCPGA (S370) är tämligen lämplig om man bara vill använda kylflänsar.
Rekommenderat att köpa kylpasta innan man slänger dit kylflänsen eftersom skiktet som finns från början brukar skavas bort vid själva handhavandet :)

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Testat och klart VET jag att en Celeron 700MHz går utmärkt, både med och utan kylfläns. Givetvis, skadar ju inte lite pasta och en kylfläns, så tryck dit det.

Sedan har ju Intel den funktionen att stänga av sig om den blir för varm, vilken AMD i dagsläget saknar. Men AMD skall tydligen snart släppa processorer med denna funktionen.

------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
<A HREF="http://www.brimba.nu/default.asp?oPID=poll&PollID=19" TARGET=_blank>Skulle du äta på restaurang, om det var rökförbud?
</A>Varför blir mina isbitar inte lika klara som i reklamen?

Finns dock numera "runda flatkablar"

Undra om datorerna klarar CE kraven med en sådan kabel.

------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
<A HREF="http://www.brimba.nu/default.asp?oPID=poll&PollID=19" TARGET=_blank>Skulle du äta på restaurang, om det var rökförbud?

Brimba: det är väl bara P4'orna som stänger av sig själva när de blir för varma?

------------------
<[MK]> "bönderna kämpar för bredband"

Muzze: Nope. Möjligen kanske man kan definiera "stänga" av på olika sätt. Datorn stänger ju inte av sig, däremot kan man säga att processorn slutar arbeta och därmed blir den inte varm heller. Sedan så fungerar ju inte datorn utan processor och man måste stänga av den, och sedan sätta på den igen för att den skall gå igång.

Jag har sett MASSOR brännda och övertimmade AMD processorer (läs smält) :)

Men Intel processorer är ytterst ovanliga.

------------------
Mvh
Patrik aka Brimba

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)